Kinesernas älskar Volvos suv-bilar

2018-06-18 09:26  
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson presenterade nya Volvo XC60 på bilsalongen i Genève. De tekniska nyheterna handlar främst om bilens förmåga att automatiskt styra undan från plötsliga hinder. Foto: Malin Hoelstad / SvD / TT

Allt fler kineser köper Volvobilar. Under första kvartalet i år ökade exporten av svenska personbilar till Kina med 43 procent, enligt en rapport från Kommerskollegium.

I fjol köpte kineserna svenska bilar för 6,1 miljarder kronor, en ökning med 53 procent jämfört med föregående år. Under första kvartalet i år höll trenden i sig och exporten av personbilar ökade då med 43 procent jämfört med samma period föregående år.

Enligt Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Bil Sweden är förklaringen Volvos nya produktprogram.

– De har ett produktprogram som väl matchar vad de kinesiska konsumenterna efterfrågar.

Läs mer: På väg mot autonoma bilar – Volvo köper in sig i lidar-bolag

Prickat rätt

Han pekar på två starka trender, där Volvo lyckats pricka rätt. Dels är det fortfarande stor efterfrågan på suv-bilar som Volvo har matchat med sina XC-modeller. Dels efterfrågas hög säkerhet.

– Köper du en bil så vill du att ditt barn eller din fru eller din familj ska vara säker och det är svenska bilar, säger Mattias Bergman.

Läs mer: Volvos försök med självkörande bilar i Göteborg stoppas

Att Volvo har en kinesisk ägare ökar förmågan att analysera den lokala marknaden, säger han.

– Volvo har väldigt djup kunskap om vad som händer i Kina.

Sverige sticker ut

Mellan 2008 och 2014 ökade Kinas totala import av personbilar för att sedan stanna av och minska. Fortfarande ökar importen från ett antal länder, däribland Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Men Sverige sticker ut genom en betydligt högre tillväxt än dessa länder. Till exempel har Sveriges export att personbilar till Kina vuxit tre gånger stå starkt som Tysklands sedan 2010.

Läs mer: Volvo Penta lovar att elektrifiera senast 2021

Mattias Bergman tror trenden med säkrare och renare fordon kommer att hålla i sig och att Sverige är väl förberett för att möta efterfrågan.

– De svenska företagen gör stora investeringar i de här områdena och om man sår får man skörda.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt