Fordon

På väg mot autonoma bilar – Volvo köper in sig i lidar-bolag

Foto: Luminar
Foto: Volvo

En strategisk investering i racet mot förarlösa bilar. Volvo Cars har köpt en andel i sensorbolaget Luminar som utvecklar lidars. Lidar är en viktig teknik för att möjliggöra säker navigering i autonoma bilar, säger Henrik Green, utvecklingschef på företaget.

Publicerad

Volvos autonoma ambitioner hamnade på tapeten tidigare i veckan då det avslöjades att deras Drive Me-försök med självkörande bilar stoppades av Transportstyrelsen. Förvisso handlade det mer om juridik än om teknik och enligt företaget ska det inte påverka utvecklingen av autonoma fordon. Något som däremot kommer att göra det är lidar.

I ett pressmeddelande avslöjar Volvo att man via sin nyinstiftade teknikfond investerar i startupbolaget Luminar. Ett företag som utvecklar fordonssensorer och framförallt en lidar (laserradar).

– Luminar representerar exakt den typen av företag och teknik som vi vill investera i, och ger oss strategisk tillgång till ny teknik, kompetens och talang, säger Zaki Fasihuddin, vd för Tech Fund.

Exakt hur stor investering Volvo lägger är inget som avslöjas, men en del i samarbetet kommer vara att bilmärket får tillgång till tekniken – och Luminar får möjlighet att validera den samt snabbare uppnå produkt- och marknadsmatchning.

– Vårt samarbete med Luminar gör att vi lär oss mer om deras lovande tekniker och tar Volvo Cars ett steg närmare förverkligandet av framtidens bilar med en hög grad av autonomi, säger Henrik Green.

Själva tekniken, som bygger en 3d-karta av sin omgivning genom att skjuta ut miljontals laserstrålar varje sekund och mäter tiden det tar för strålarna att studsa tillbaka, anses av många experter vara ett måste för att visionen om autonoma bilar ska bli verklighet. Men lidars är dyra och utvecklare av tekniken jobbar med hur de ska få till bra räckvidd och upplösning – till rätt kostnad.

Lidarsensor med hög prestanda

Luminar påstår att deras lidarsensor ska ha en räckvidd på 250 meter och detta till ett pris som gör att den går att sätta på vanliga produktionsbilar.

– Vår lidar är den första som levererar den prestanda som krävs för att möjliggöra säker och tillförlitlig detektering med lång räckvidd, vilket är vad som krävs för att möjliggöra deras mål om autonomi i motorvägshastigheter, säger Austin Russel, vd för Luminar och ett underbarn som började forska om laser redan som 16 åring.

Volvo kommer nu att börja använda sensorerna på sina testbilar, men även integrera Luminars mjukvara med sin egen för autonom körning. Och man är inte ensam om att försöka säkra sensorer för självkörande bilar. Ford-bolaget Argo AI köpte tidigare upp lidartillverkaren Princeton Lightwave, General Motors har även de köpt en egen utvecklare (Strobe).

I fallet Volvo-Luminar har dock biltillverkaren inte köpt bolaget – man har bara köpt en andel. Samarbetet är inte exklusivt och sensorutvecklaren arbetar även med Toyota samt ytterligare ett icke namngivet företag.