I år flyger prototypen av Boom Supersonics överljudsplan

2021-01-08 13:06  

Utmanaren Overture ska ta upp till 88 passagerare och klara Mach 2,2. Nu säger Boom Supersonic att de kommer att flyga med sin testmodell XB-1 under 2021.

Flera långt framskridna projekt inom överljudsflyg siktar på att bli framtidens Concorde. Bland dem finns X-59 som Nasa utvecklar tillsammans med Lockheed Martin, samt the Overture från amerikanska Boom Supersonic.

En av de stora ingenjörsmässiga utmaningarna ligger i att få en överljudsknall som är så tyst att man tillåts hålla de höga farterna över land, för annars tar tidsförlusten udden av konceptet. 

Lockheed Martin har tidigare sagt att X-59 ska genomföra testflygningar över flera städer under 2021. Nu går även Boom Supersonic ut med att deras prototyp ska flygtestas i år. Det rapporterar IEEE Spectrum.

Det färdiga passagerarflygplanet ska ha plats för 65 till 88 passagerare, och Boom Supersonic har angett en förväntad marschhastighet på Mach 2,2 – att jämföra med beräknade Mach 1,4 för X-59. Overtures räckvidd blir 830 mil.

Planet flygfärdigt 2026

Boom Supersonic räknar med att passagerarflygplanet ska vara flygfärdigt 2026 och sedan kunna sättas i trafik 2029, men bolaget befinner sig inte där ännu. I oktober hade de färdigställt en modell i skala 1:3 kallad XB-1, och Boom Supersonic hävdar att den första flygturen över Mojaveöknen ska ske ”inom en nära framtid”. Då handlar det dock om ett flygplan som bara har plats för en pilot.

Läs mer: Nasas överljudsplan kan bana väg för ny Concorde

Genom att 3d-printa många delar har processen kunnat skyndas på. Den 22 meter långa XB-1 blir utrustad med tre konventionella jetmotorer med efterbrännkammare, två i deltavingen samt en i stjärten. Den färdiga versionen av flygplanet får dock mer avancerade turbofläktmotorer utan efterbrännkammare.

Överljudsflygplanens design ger en lång nos som skymmer piloternas sikt, något som Concorde löste genom att göra den fällbar – men i the Overture tar piloterna i stället hjälp av kameror och monitorer i cockpit. 

Hur snabb blir då resan? Sträckan New York-London tar 3,5 timmar, och flyghöjden på nära 18 300 meter innebär att passagerarna kommer att kunna se jordens krökning.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt