Fordon

Hybridlastbil tillåts köra ut burgare nattetid i Stockholm

En Scania P320 laddhybrid med geofence-funktion används för att transportera varor till McDonalds nattetid i Stockholm. Foto: Peggy Bergman

Med hjälp av geofencing stängs lastbilens förbränningsmotor av så fort den kör in i områden där nattliga transporter är förbjudna. Nu testas konceptet i Stockholm.

Publicerad

Elektrifiering och uppkoppling ger nya möjligheter för citydistribution. På gatumark i Stockholms stad råder förbud för lastbilar över 3,5 ton mellan klockan 22 och 06 alla dagar i veckan, förutom på särskilda vägar för tung trafik. Men med eldrift elimineras det mesta av bullret som förbränningsmotorn ger upphov till.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här