Fordon

Haveriet på Esrange: Motor och nyttolast separerades för tidigt

Bilden visar A-zonen och den utökade A-zonen på Esrange. Foto: SSC

Motor och nyttolast separerades efter bara omkring åtta sekunder i stället för normala 70. Nu ska den misslyckade uppskjutningen på Esrange utredas.

Publicerad

Omkring tio personer jobbar nu med en haveriutredning av den misslyckade uppskjutningen av en Rexusraket på Esrange i måndags.

Stefan Krämer, Swedish Space Corporation (SSC), är ansvarig för den vetenskapliga nyttolasten på omkring 40 kilo som skulle bäras upp till cirka 90 kilometers höjd av raketen. Han såg de första sekunderna av uppskjutningen från det intilliggande vetenskapscentrumet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här