Hävdar att de har byggt världens snabbaste elbil

2021-07-16 10:01  

McMurtry Spéirling sägs avverka 0-300 km/h på mindre än nio sekunder. Till sin hjälp har superbilen fläktar som klistrar den vid banan.

Teslas acceleration drog ner byxorna på alla prestandabilar – och med Elon Musks initiativ Ludicrous mode lämnade elbilarna de konventionella bensinmodellerna i kölvattnet en gång för alla. Men vad kan en eldrivlina prestera om bilen inte hålls tillbaka av serietillverkningens ramverk?

Det har undersökts av McMurtry Automotive. Det brittiska företaget grundades 2016 av irländaren Sir David McMurtry, och bolaget med säte i Gloucestershire hävdar att deras modell Spéirling är världens snabbaste elbil. Det rapporterar New Atlas.

Läs mer: Volvo lanserar budgetversion av elbilen XC40

0-300 km/h på mindre än nio sekunder

Prototypen, som premiärvisades under årets upplaga av Goodwood Festival of Speed, är 3,2 meter lång och dryga metern hög. Kolfiberchassit med en bredd på 1,5 meter har bara plats för föraren. Drivlinan utgörs av en e-axel som driver på bakhjulen, och det centralt placerade batteripacket ligger på 60 kWh.

Hur snabb är då McMurtry Spéirling? E-axeln ska ge minst en hästkraft per kilo – detta på en bil som väger strax under ett ton. Enligt McMurtry avverkar deras fordon 0-300 km/h på mindre än nio sekunder. Till accelerationen bidrar ett fläktsystem på motsvarande 80 hästkrafter under bilen, vars sug ska motsvara halva bilens vikt. Ett litet problem är att systemet utvecklar 120 decibel.

Läs mer: Här är Polestars nya prestanda-elbil

Andra superbilar ligger nära i snabbhet

Det finns dock superbilar som ligger nära britterna. Aspark Owl har rankats som etta på topplistan över de accelerationssnabbaste elbilarna, och tillverkaren hävdar att 0-300 km/h avverkas på 10,6 sekunder. En anna stark kandidat är Rimac C Two, som dock behöver 11,8 sekunder för att gå från 0-300 km/h. Nio EP9 är förvisso en experimentell prototyp, men med tanke på sällskapet platsar bilen – som gör 0-300 km/h på 15,9 sekunder.

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt