Fordon

Här provkör Ny Teknik nya uppstickaren

Tesla i Saltsjöbaden. Foto: Charlotta von Schultz

Elbilstillverkaren Tesla Motors rekryterar cirka tio personer i Sverige. Nästa år ska ett nät av snabbladdstationer börja byggas ut.

Publicerad

Den amerikanska uppstickaren Tesla Motors etablerar sig under hösten i Sverige. Företaget söker nu cirka tio personer till en kombinerad verkstad och utställningslokal, som ska öppnas i Stockholm före årsskiftet. Sedan ska personal sökas även i Göteborg och Malmö. Det berättade Teslas Nordenchef Espen Pedersen vid ett besök i Saltsjöbaden utanför Stockholm när företaget ordnade provkörningar med den nya, sportiga elbilen Model S i slutet av september.

De första beställda bilarna ska börja levereras i oktober, hur många det rör sig om är hemligt.

Ny Teknik gjorde en kort provtur i svart Model S med danska registreringsskyltar. Med växelspaken i läge ”D” var det bara att lätta på bromsen, och bilen gled tyst ut från parkeringsplatsen. 70-vägarna runt Saltsjöbaden är kanske inte idealiska för att testa en bil som accelererade så otroligt snabbt – och så förrädiskt tyst. Även bromsarna gör intryck; man kan tvärbromsa från hög hastighet utan minsta dramatik.

Model S sticker ut när det gäller räckvidden också. Tesla anger att bilen kan köra 48 mil utan stopp vid jämn körning i 88 kilometer i timmen. Andra rena elbilar måste ladda batterierna både en och två gånger för att nå samma sträcka. Förklaringen är valet av batterier. Vanliga elbilar har stora specialbyggda litumjonbatterier. I Model S finns istället 7 000 cylindriska litumjonbatterier från Panasonic, något större än vanliga AA-batterier, i bottenplattan. Tillsammans ger de en kapacitet på upp till 85 kilowattimmar, betydligt mer än andra elbilar på marknaden. Även priset är i en egen klass för sig. En Model S kostar från cirka 750 000 kronor för modellen med 85 kwh-batteri.

På Teslas hemsida presenteras även företagets planer på ett nät av snabbladdstationer där Tesla-ägare kan ladda batterierna gratis på 20-30 minuter. I dag finns sex sådana stationer i Norge. I vinter ska stationer byggas i Holland, Tyskland och Schweiz, och nästa vinter ska det finnas ett grovmaskigt nät i stora delar av västra och mellersta Europa, däribland i Sverige.

Tibor Blomhäll på intresseföreningen Tesla Club Sweden bedömer att Sverige kommer att få ungefär ett dussin laddstationer.