FORDON

Här monteras Sveriges första höghastighetsväxel någonsin

Regeringen stoppade visserligen planerna på höghastighetståg. Men nu har den svenska järnvägen fått sin första höghastighetsväxel. Ytterligare sju ska installeras om allt går enligt planerna.

Publicerad Uppdaterad

I den svenska järnvägen kan tågen i dagsläget köra max 130 km/h när de växlar av till ett grenspår. Men under Kristi himmelsfärdshelgen monterades en ny typ av spårväxel utanför Strängnäs, som gör att tågen kan köra betydligt snabbare när de växlas av, 160 km/h . Enligt Trafikverket är det den ”första höghastighetsväxeln någonsin på den svenska järnvägen”.

🔒 För att läsa artikeln behöver du vara prenumerant


Prova Ny Teknik – 89 kr
för 2 månader


Få tillgång till allt på nyteknik.se samt e-tidningen.
Prenumerationen förnyas automatiskt efter din provperiod till ordinarie pris 299 kr/månad. Ingen bindningstid, säg upp när du vill. Gäller endast nya prenumeranter.



Kom igång nu →

Är du medlem i Sveriges Ingenjörer eller tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
Se andra erbjudanden: nyt.se/prenumerera