FORDON

Här monteras Sveriges första höghastighetsväxel någonsin

Regeringen stoppade visserligen planerna på höghastighetståg. Men nu har den svenska järnvägen fått sin första höghastighetsväxel. Ytterligare sju ska installeras om allt går enligt planerna.

Publicerad Uppdaterad

I den svenska järnvägen kan tågen i dagsläget köra max 130 km/h när de växlar av till ett grenspår. Men under Kristi himmelsfärdshelgen monterades en ny typ av spårväxel utanför Strängnäs, som gör att tågen kan köra betydligt snabbare när de växlas av, 160 km/h . Enligt Trafikverket är det den ”första höghastighetsväxeln någonsin på den svenska järnvägen”.

Vi ställer fem frågor till Per-Eric Metso, projektledare på myndigheten.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här