Här är Sveriges första snabbladdare för lastbilar

2019-06-04 10:09  

Med en effekt på 175 kW är det den en av de snabbaste publika laddstationen i Sverige, och en av få i världen som är anpassad för eldrivna lastbilar.

(Artikeln har uppdaterats)

Elektrifierade personbilar har börja rulla ut från fabrikerna i en strid ström, och ett nätverk av publika laddstationer breder snabbt ut sig över Sverige. Nu har turen kommit till den tunga trafiken – och i måndags fick Sverige sin första publika snabbladdare för lastbilar.

Stationen är uppställd bredvid en bensinmack på Gullbergsvass i Göteborg och har uppförts av det kommunala energibolaget Göteborg Energi i samarbete med Volvo Lastvagnar.

– Det här är en förutsättning för att vi ska kunna göra våra fältprov, och tittar man på framtiden är det en förutsättning för vissa av våra kunder att kunna ladda under dagen, säger Volvo Lastvagnars vd Stefan Strand till Ny Teknik vid invigningen.

Läs mer: LTU:s metoder ska göra lastbilar 20 procent lättare

Laddaren kommer från ABB och har en effekt på 175 kW. Laddaren har både CCS- och Chademo-uttag, men bara ett fordon kan ladda åt gången. Den totala installationskostnaden uppges ligga på omkring 1,5 miljoner kronor.

– Den anpassad för lastbilar på upp till 10 meter. Annars är de flesta snabbladdare anpassade för personbilar och en lastbil kan inte komma fram och ladda, säger Martin Bramsved som jobbar med laddningsinfrastruktur på Göteborg Energi.

En lastbilskund som kommer att använda stationen är DB Schenker som kör varuleveranser i Göteborg med en av Volvo Lastvagnars första eldrivna lastbilar. Idag laddas deras lastbil över natten, men tack vare laddstationen kan drifttiden ökas med ytterligare några timmar per dygn.

Läs mer: Biltillverkare kan tvingas redovisa utsläpp: ”Man öppnar Pandoras ask”

Volvo börjar sälja ellastbilar till hösten

Än så länge är de elektrifierade lastbilarna få och inköpspriset är flera gånger om mot en dieseldriven. Efter pilotprojekt som det hos DB Schenker är Volvo Lastvagnar nu på väg mot en bred lansering.

– Vi är precis i starten och kommer att börja sälja till hösten. Vi ser att det kommer att gå framåt successivt och att det kommer att ta några år innan vi börjar sälja i stora volymer. Väldigt mycket styrs av utvecklingen på batterisidan. När kalkylen ser bättre ut kommer vi att börja sälja bättre, säger vd Stefan Strand.

Var kommer de elektrifierade lastbilarna att komma först?

– Citydistribution och avfallshantering är de två största områdena. De rör sig ofta inne i stadskärnan och rör sig i miljöer där det är bra att kunna köra helt på el.

Läs mer: Så gick Einride från idé till världsledande på tre år

Till en början kommer mycket av laddbehovet förmodligen att kunna ske på hemmaplan, men i takt med att antalet eldrivna lastbilar ökar och de kommer in i fler branscher kommer behovet av publika laddare att följa med.

– Den första applikationen kommer att vara mycket "hemmaladdning" på sin egen depå eller terminal. Men för att kunna gå upp på skiftoperation och för att köra längre sträckor kommer det att behövas publika laddstationer för att kunna fylla på under dagen. Så på sikt blir de publika laddarna jätteviktiga, säger Magnus Broback som jobbar med laddningsinfrastruktur på Volvo Lastvagnar.

Även personbilar är välkomna att använda laddaren i Göteborg och kan då, om de har stöd för så hög effekt, räkna med upp till 15 mils drift på 10 minuters laddning. Priset ligger i nuläget på 2,50 kronor per kWh.

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt