Biltillverkare kan tvingas redovisa utsläpp: ”Man öppnar Pandoras ask”

2019-05-23 06:00  

Biltillverkare kan bli tvungna att utföra livscykelanalyser för nya bilar som sätts på marknaden. Senast 2023 ska ett beslut ha tagits.

El- och bränslecellsbilar anses enligt nuvarande lagstiftning var så kallade nollemissionsbilar. Det betyder att bilarnas kraftkälla inte avger några avgaser under drift, vare sig kväveoxider, partiklar eller koldioxid.

Kritiken mot denna definition är att utsläppen inte alls har upphört – de har i stället flyttats till platsen där elen eller vätgasen (som driver bränslecellsstacken) produceras.

Men i framtiden kan biltillverkarna i Europa även behöva redovisa bilens utsläpp över en livscykel. När EU i våras kom överens om nya utsläppsregler för personbilar och lätta lastbilar togs en skrivning om livscykelanalyser med. Senast 2023 ska EU-kommissionen ha beslutat om en gemensam metod, och en rapporteringsfunktion ska tas fram. I så fall kommer sannolikt lagstiftning att följa.

”En avancerad process”

Patrik Klintbom, forskare vid forskningsinstitutet Rise, tycker att någon form av krav på livscykelanalys är önskvärt.

– Det skulle lösa en hel del problem och leda till en mer rättvis bedömning mellan exempelvis biobränslen och elfordon. Elfordon är inte nollemissionsfordon. Det finns inget som är det, säger han.

Ifall det blir ett krav, vad bör lagstiftarna tänka på för att undvika fusk?

– Det som råder bot på fusk är transparens. Det räcker inte att göra analyser enligt generella ISO-standarder. Det krävs detaljstyrning, gemensamma riktlinjer och oberoende utvärdering, säger Patrik Klintbom.

Det låter som ett stort arbete för att få en gemensamt accepterad metod på plats?

– Det innebär ett gediget arbete och en avancerad process.

Vilken är den största utmaningen?

– Delning av specifik data är ett problem för en fordonstillverkare då det blir tillgängligt för konkurrenter. Det finns också en rädsla för att en siffra på utsläppen av koldioxid på sikt skulle leda till lagkrav. Då kan det plötsligt komma ett krav på att batterier inte får vara hur stora som helst, till exempel. Man öppnar Pandoras ask.

Läs mer: Ökade växthusgasutsläpp från trafiken: ”Oroväckande utveckling”

Behövs sådana lagkrav enligt dig?

– Lagkrav är ju det som hittills har drivit fram lägre utsläpp. Det har inte varit lönsamt för företagen, men effektivt.

Är det här en känslig fråga för fordonstillverkarna?

– Ja, jättekänslig.

Samtidigt skulle det här kunna bli en kostsam historia för biltillverkarna om det blir ett lagkrav. Är det försvarbart?

– Det tror jag nog. En standardiserad metodik skulle ge tydliga förutsättningar. Det handlar mest om att lagkrav måste introduceras i rätt takt. Att basera lagkrav på helhetstänkande är logiskt då det är just helheten som gör skillnad för miljön och samhället, säger Patrik Klintbom.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt