LTU:s metoder ska göra lastbilar 20 procent lättare

2019-05-24 11:43  

För utvecklingen av nästa generations lastbil vände sig EU till Luleå tekniska universitet. I projektet ska varmformat stål ersätta den gamla ramkonstruktionen, och sänka fordonens vikt markant.  

Luleå tekniska universitet koordinerar EU-projektet Warmlight, som ska rulla i 3,5 år. Målet är att utveckla en ny generation av lättare lastbilskonstruktioner genom att använda varmformat stål.

– Inom Warmlight utvecklar vi en väldigt lovande process för tjockare gods avsett för lastbilar. Med de komponenter som vi jobbar med nu är målet en viktminskning på 20 procent, säger Mats Oldenburg, professor i hållfasthetslära och projektledare för Warmlight.  

Han konstaterar att konkurrensen om att få ett EU-projekt är otroligt hård, och valet av LTU är ett erkännande som visar att universitetet ligger väldigt långt fram inom området.

– Vi har forskat i över 20 år kring varmformning och termomekaniska processer. I dag används den innovativa presshärdningsteknik som har utvecklat här i Luleå av industrier runt om i världen. Utvecklingen har varit exponentiell, säger han.

Letar efter bättre lösningar

Exempelvis använder fordonstillverkare LTU:s presshärdningsteknik för sina karosser, och upp till 40 procent av dagens bilar utgörs av ultrahöghållfasta komponenter.

– Tekniken innebär att man kan styra den termiska historiken vid formningen och skräddarsy materialets egenskaper. Exempelvis ska en B-stolpe vara höghållfast högt upp, men ha mjukt stål längst ned för att agera deformationszon. När man presshärdar komponenten så kan man styra temperaturen med kylande och värmande verktyg, säger professorn.

Läs mer: Så gick Einride från idé till världsledande på tre år

Arbetet med att utveckla framtidens lastbil görs i samarbete med bland annat Scania. Med varmformning kan man undvika mycket fogning och svetsning, vilket innebär att det krävs mindre material. Och all vikt som fordonet tappar sänker koldioxidutsläppen per fraktat kilo last.

– För vår presshärdning används en typ av material – borstål. Men nu letar vi efter ännu bättre lösningar som kan bidra till viktminskningar och besparingar på klimatet. Man behöver utveckla eller byta ut den ramkonstruktion som de tunga fordonen har använt i mer än 100 år. I och med att vi tittar på tunga transporter så är utmattningsegenskaper den stora faktorn. Materialet ska ha en bättre hållfasthet samt bättre deformations-, brott- och utmattningsegenskaper, säger han.

Bygger vidare på befintliga plattformar

De kommande el-lastbilarna har ett ännu större behov av nya lättare ramkonstruktioner, detta på grund av de tunga batteripacken. Konstruktionen måste samtidigt kunna lagra och skydda batterierna.

En annan LTU-innovation som används i hela världen är universitetets analysmetoder och simuleringsmodeller. I projektet tar man fram en ny simuleringsbaserad metodik för att kunna skapa komplexa optimerade geometrier med högpresterande material – där dagens många delkomponenter i stället kan sammanfogas.

Läs mer: Han har tagit Volvos självkörande lastbil ”från science fiction” till verklighet

I och med att LTU redan har tagit fram simuleringsverktyg för industrin så kan man bygga vidare på befintliga plattformar och beräkningsprogram.

– Med vår simuleringsteknik kan man förutse hur materialet kommer förändras, exempelvis i fasomvandlingar och volymändringar. Sedan kan man gå direkt och skapa ett produktionsverktyg, utan något prototypverktyg, säger Mats Oldenburg.

Utöver Luleå tekniska universitet och Scania CV består Warmlight-konsortiet av spanska Eurecat Technology Centre, österrikiska Voestalpine Stahl, italienska CRF Centro Ricerche Fiat, samt svenska Conex Concurrent Engineering Experts.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt