Premium

Så gick Einride från idé till världsledande på tre år

Ett litet Göteborgsföretag blev först i världen med att köra förarlösa lastbilar på allmän väg. Hur kunde Einride spurta om fordonsjättarna och de stora techföretagen?

Publicerad

Einrides futuristiska hyttlösa lastbil lämnar långsamt terminalbyggnaden. Gitarrerna från AC/DC-klassikern Thunderstruck dånar på högsta volym över de asfaltstäcka vidderna på logistikjätten DB Schenkers anläggning i utkanten av Jönköping. Några klasar lila ballonger fästa i en av grindarna kämpar för att skapa en feststämning.

”Rode down the highway, broke the limit”, vrålar Brian Johnson i den dieseldoftande australiensiska hårdrocksdängan. I tillståndet från Transportstyrelsen står visserligen att den förarlösa lastbilen T-Pod inte får framföras i över fem kilometer i timmen, fast visst är det ändå ett race vi ser. Och Einride går vinnande ur den här etappen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här