Fordon

Här är Mercedes nya elektriska lastbil

Mercedes är först bland de stora tillverkarna med en helelektrisk lastbil. Foto: Mercedes-Benz
Urban eTruck är framtagen för tung distributionskörning i stadstrafik. Foto: Mercedes-Benz
Den tre-axlade lastbilen saknar traditionell motor och växellåda under hytten. Foto: Mercedes-Benz
Lastbilen har tre batterimoduler på totalt 212 kWh, placerade mellan rambalkarna. Foto: Mercedes-Benz
Med en CCS Typ-2 koppling och 100 kW laddstation laddas batterierna fullt på två timmar, uppger Mercedes. Foto: Mercedes-Benz

Mercedes visar nu upp omaskerade bilder av sin elektriska lastbil. Scanias nya lastbil är klar för elektrifiering.

Publicerad

Mercedes tunga elektriska lastbil presenteras i dag på IAA-mässan i Hannover. Urban eTruck, som bilen kallas, är framtagen för stadstrafik, typ tung distributionskörning av till exempel matvaror till stormarknader och liknande.

Bilen saknar traditionell drivlina med motor och växellåda under hytten, vilket gett designavdelningen möjligheter som inte begränsas av krav på luftintag. I stället har den en eldriven bakaxel med två trefas 400 volts motorer som ger vardera 125 kW.

Batterierna är på 212 kWh, vilket tillverkaren hoppas ska ge en räckvidd på ca 20 mil. På en 100 kW laddstation blir laddtiden 2 timmar.

Läs mer:

Mercedes är först bland de stora tillverkarna med en helelektrisk lastbil, men företaget är långt ifrån ensamt i elspåret.

För fjärrtrafik verkar dock bland annat Volvo och Scania än så länge tro mer på elvägar och olika hybridlöningar, i väntan på effektivare batterier. Scania har ändå konstruerat sin nyutvecklade hytt med utrymmen och gränssnitt för olika typer och steg av elektrifiring.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev om fordon!