Fordon

Här är Mercedes eldrivna lastbil

Batterier på 212 kWh ska ge Mercedes Urban eTruck en räckvidd på 200 km. Foto: Mercedes-Benz

Nu ger sig världens största lastbilstillverkare Mercedes in i leken med batteridrivna tunga lastbilar. Den första ska finnas på marknaden 2020.

Publicerad

Mercedes Urban eTruck, som den batteridrivna lastbilen kallas, har en totalvikt på 26 ton. Grunden är en treaxlad tung distributionslastbil, där den konventionella drivlinan ersatts med en elektrisk bakaxel som har elmotorer i direkt anslutning till hjulnaven, en teknik som kommer från Mercedes hybridbuss Citaro. Tre litiumjonbatterier på totalt 212 kWh ger en räckvidd på upp till 200 km, och har man tillgång till en 100 kW laddstation med CCS typ 2-koppling kan man ladda fullt på två timmar. Batterier, elmotorer och andra komponenter väger totalt ca 1,7 ton mer än motsvarande delar på en dieseldriven lastbil, skriver företaget i ett pressmeddelande.

- Vi tror att det finns ett behov för en batteridriven tung lastbil för byggtrafik och distribution i stadsområden. Vi ska visa den på lastbilsmässan i Hannover i september, det blir ett test på intresset, säger Fredrik Wahrolén, kommunikationschef på Mercedes-Benz i Sverige.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här