Fordon

Från gruvtruckar till elbilar – nu satsas det på luftfria däck

12 pneumatiska cylindrar fyllda med kväve och sex oljefyllda dämpare länkar samman det inre hjulet med fälgen. Foto: Global Air Cylinder Wheel
Skiss Air Suspension Wheel. Foto: Global Air Cylinder Wheels
Michelin erbjuder redan det luftfria däcket X Tweel för små arbetsfordon. Foto: Michelin
Nu siktar Bridgestone på att göra sin lösning mer ekologiskt hållbar. Foto: Bridgestone
Goodyear Aero är ett luftfritt koncept för framtidens flygande bilar, där lamellerna även ska fungera som fläktblad för lyftkraft. Foto: Goodyear

De stora tillverkarna verkar satsa på luftfria bildäck. Från uppstickaren i Arizona kommer nu en unik lösning för gruvtruckar.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här