Forskning: Moderna växelväljare kan vara trafikfarliga

2021-04-08 16:12  

Ny teknik förklädd i gammal kostym. Moderna bilväxlar kan i sin utformning vara trafikfarliga, anser forskare vid Luleå tekniska universitet. ”Slutsatsen är anmärkningsvärd. Varför strävar man mot något som inte är bättre”, säger Sanna Lohilahti Bladfält, forskare i teknisk psykologi vid LTU.

I allt fler nya bilar har den helt mekaniska växellådan ersatts av en elektronisk så kallad shift by wire. Fördelarna är många, inte minst i avseendet att tillverkaren sparar både utrymme och vikt – samt att växellådan kan placeras mer fritt i förhållande till föraren. Lägg till detta att designteamet inte är begränsade till att använda konventionella spakar.

Men allt är inte positivt, det slår Sanna Lohilahti Bladfält vid Luleå tekniska universitet fast. I sin forskning har hon sett att vissa modeller kan utgöra fara i trafiken.

I sin avhandling i teknisk psykologi har hon analyserat den nya tekniken samt tittat närmare på vad som kan göras för att få bukt med nackdelarna.

– Det är en nischad forskningsfråga och var något som initierades av Kongsberg och Volvo då de fått kundfrågor kring vilka rekommendationer som finns kring nya former av växelväljare. 2013/2014 så startade vi ett projekt på LTU där vi började arbeta med frågeställningen, säger Sanna Lohilahti Bladfält som jobbat heltid med projektet sedan 2015.

Läs mer: Innebär Euro 7 verkligen slutet för förbränningsmotorn?

Vilka olika växelväljare har ni studerat?

– Vi har genom åren gjort ganska många olika studier. Det jag har skrivit om i min avhandling är den traditionella joysticken, knappar, rotationsvred och rattväxel. Men sen har vi sållat ut så att det vi fokuserat mest på är att jämföra joysticken mot rotationsvredet. Där har vi sedan i fältstudier tittat på faktiska växelväljare i deras verkliga kontext. Alltså i de bilar de sitter i.

I din avhandling beskriver du mono- och polystabila växelväljare. Där den senare stannar i läget som föraren har valt, medan den förra fjädrar tillbaka. Hur stor inverkan har det haft för förarna under testen?

– De flesta testpersoner presterar bättre när de får använda polystabila växelväljare. I den gamla joystickmodellen känner du med handen hur växeln jackar i rätt läge. Du får en direkt feedback. Hjärnan får information både visuellt och taktilt. Med monostabila shift by wire-växlar måste du titta på en display för att kontrollera vilket läge växeln ligger i. Vi gjorde många olika jämförelser för att se vilken typ som var lättast respektive svårast att hantera.

Vad var resultatet av fälttesten?

– Även om man tycker att den monostabila borde ha fördelar så såg vi att den var klart mycket sämre. Det tog längre tid att genomföra växlingar och vi kunde se att vissa personer försökte sitta och räkna, eller hade en mental karta för att få i rätt läge. Dock ska det sägas att vi testade i väldigt pressade situationer där det mest extrema var att man inte fick någon form av visuell bekräftelse. Slutsatsen är inte så komplex, men anmärkningsvärd. Varför vill man sträva mot något som inte är bättre – och som kan leda till fel i en stressig situation?

Läs mer: Därför kommer Volvos första autonoma lastbilar köra i USA 

När ni diskuterade det här med industrin, vad var reaktionen därifrån?

– Det finns inget enhälligt svar. Rent generellt är det flera olika tekniklösningar, och när vi pratade med de som jobbar med HMI-frågor (Human machine interface) så var bilden vi fick att det inte alltid var lätt att få fram sin kunskap. Det fanns en viss frustration över det samt att det inte fanns tillräckliga resurser. Något som i sin tur ledde till att det kompromissades bort saker som man såg som nödvändiga och att teknikutvecklingen inte blev så bra som man velat.

Vad hoppas du på att din avhandling ska leda till?

– Det skulle vara enklare och därmed säkrare om det fanns en gemensam standard. Det ska vara svårt att göra fel. Min förhoppning är att avhandlingen ska kunna bidra till att ta fram en ISO-standard som är anpassad till de nya shift-by-wire växelväljarna. Att tekniken är framtiden ställer jag mig inte mot, men då måste man ju stanna upp och göra den så bra som möjligt. Det finns positiva saker med den polystabila växelväljaren. Kan man på något sätt använda sig av det istället för att försöka testa sig fram med alla nya varianter? Att fragmentera funktioner är en väg framåt, det är när man gör nya koncept som ska efterlikna de traditionella som man måste vara försiktig.

Men har inte växelspakar, vred och väljare skiljt sig mellan märken och bilmodeller tidigare – vad är den stora skillnaden nu?

– Jag tror att man måste vara mer försiktig framöver. Speciellt om man kommer till ett läge där vi inte äger bil i samma utsträckning som tidigare. Om vi hyr, delar eller lånar bil så måste man förstå att användare inte kommer vänja sig vid växelväljare på samma sätt. Vi kommer inte ha samma möjlighet till inlärning och vår koppling till tekniken blir inte densamma. Därför måste tekniken vara intuitiv så att det ska kunna gå snabbt att växla om situationen kräver det.

Felix Björklund

Mer om: Bilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt