Fordon

Första frigående batteridrivna vägfärjan beställd

Den batteridrivna färjan är av samma typ som den dieseldrivna Saturnus på bilden. Foto: Truls Persson, Trafikverket
Anders Werner, rederichef Trafikverket Färjerederiet och Jüri Taal, representant för varvet Baltic Workboats, Estland, i samband med undertecknandet av avtalet. Foto: Ingrid Jarnryd

Sveriges första frigående batteridrivna vägfärja börjar byggas i år och sätts i trafik 2019. Den byggs för en last på 600 ton och får ett batteripaket på omkring 800 kWh.

Publicerad

(Artikeln har uppdaterats)

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här