Fordon

Fords strategi: Så delar de upp bolaget – förbränningsmotorer för sig själv

Divisionerna Model e och Blue blir två av varandra oberoende affärsområden. Foto: Ford
Den kommande elbilsmodellen Ford F-150 Lightning. Foto: Ford/AP/TT

Elbilarna och modeller med förbränningsmotorer separeras i två divisioner. Med strategin ska Ford hålla undan för nya elbilstillverkare – och gamla konkurrenter.

Publicerad

Strategin kallad ”Ford + Plan” presenterades för lite mindre än ett år sedan. Nu står det klart att de två nya divisionerna blir ”Ford Model e”, som kommer att ta fram uppkopplade elbilar med kringliggande tjänster – medan ”Ford Blue” ska fortsätta att snickra på bolagets modeller med förbränningsmotorer.

Målet är dock att kapa kostnader samtidigt som kvaliteten höjs, samt att erbjuda tjänster som bygger en ökad märkeslojalitet.

– Det här är inte första gången som Ford har tänkt om kring framtiden och stakat ut sin egen väg. Vi har en extraordinär möjlighet att ta ledningen i den här spännande eran kring uppkopplade och elektrifierade fordon – att ge våra kunder det bästa som Ford har att erbjuda och samtidigt bidra till att göra en verklig skillnad för planetens hälsa, säger Bill Ford i ett pressmeddelandet.

Den kommande elbilsmodellen Ford F-150 Lightning. Foto: Ford/AP/TT

Det blir två av varandra oberoende affärsområden, men bolagets stora tillväxt och tekniska framsteg förväntas ske inom Ford Model e.

Enligt Fords vd Jim Farley har bolaget på kort tid gjort stora framsteg, bland annat med hyllade modeller som den batteridrivna versionen av suven F-150, med tillägget Lightning, samt elbilen Mustang Mach-E.

Med de två divisionerna vill Ford återta sin ”ledande ställning”, något man kanske inte kan sägas ha haft sedan lanseringen av den ursprungliga Mustangen på 60-talet.