Ford ska sluta tillverka ”vanliga” bilar

2018-05-02 13:01  
Detta är Ford F-150 Bull-Doser. Foto: Bull Doser

Biltillverkaren har meddelat att man kommer utplåna större delen av sitt amerikanska modellprogram. Nu avslöjar vd:n Jim Hacket att Ford tänker satsa på två saker – ”trucks” och rena elbilar.

Med Focus Electric som den enda rena elbilen i stallet ligger Ford efter många av sina konkurrenter. Företaget har dock meddelat att man har för avsikt att begrava större delen av sitt amerikanska modellprogram. De enda överlevarna blir just Focus samt sportbilen Mustang.

Nu avslöjar Bolagets vd Jim Hacket hur man ska ”bygga en vinnande portfölj”. Det handlar om att satsa på områden där företaget anser sig kunna utmana konkurrenterna – och i Fords fall är det en kombination av kategorin ”trucks” med rena elbilar.

– Exempelvis kommer nära 90 procent av Ford portfolio år 2020 utgöras av pickups, fritids- och arbetsfordon. På grund av en sjunkande efterfrågan bland konsumenterna och minskande förtjänster kommer företaget inte investera i nästa generations Ford-sedaner för Nordamerika, säger Jim Hacket till Electrec.

Ford har varit enormt framgångsrika i ”truck-segmentet”. Exempelvis låg försäljningen av deras F-serie på 900 000 exemplar under förra året – vilket innebär nära 2 500 bilar om dagen. Och med en prislapp på nära 400 000 kronor styck blev förtjänsten mycket god.

Samma sak kan kanske inte sägas om elbilarna, men Ford har upprepat sin ambition att lansera 16 elektrifierade fordon på marknaden till år 2020. Förra året satte Hacket samman en arbetsgrupp kallad Team Edison. De ska överse arbetet med att skifta över en tredjedel av budgeten för förbränningsmotorer till elektriska drivlinor. Det återstår dock att se hur stor andel av Fords tunga pickups som kommer säljas utan förbränningsmotorer – och hur kundgruppen tar emot elektrifieringen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL