Den flytande macken är helt byggd i komposit. Foto: Anders Frick
Elin Maelum, projektledare på Fossil Free Marine, och Christian Oscarsson, Shipyard Manager på Swede Ship Composite. Foto: Anders Frick
Nu demonteras den flytande macken i Hunnebostrand, för vidare transport mot Lidingö. Foto: Anders Frick
Nu demonteras den flytande macken i Hunnebostrand, för vidare transport mot Lidingö. Foto: Anders Frick
Så här ska den flytande macken se ut när den är färdigmonterad. Foto: Fossil Free Marine
Nu är den flytande sjömacken färdigbyggd och skeppas i dagarna till en vik i Lidingö, där båtfolk kan tanka både fossila och fossilfria bränslen. Macken är även förberedd för att kunna ladda elbåtar.
De senaste veckorna har varit hektiska för Swede Ship Composite i Hunnebostrand. Bolaget har tillverkat en obemannad flytande sjömack på uppdrag av Fossil Free Marine – något som Ny Teknik skrev om i vintras.
I höstas sökte Fossil Free Marine både patent- och designskydd för sin plattform. Skrovet är byggt och klassat enligt DNV, ett internationellt klassificeringsföretag med huvudkontor i Norge.
Den flytande macken är helt byggd i komposit och Karl-Oskar Tjernström, vd för Fossil Free Marine, har för Ny Teknik tidigare beskrivit den ”som om den vore placerad ovanpå ett krigsfartyg”.
– Vi använder sandwichpaneler med en tjocklek på 50-90 millimeter. Tanksidorna är tjockare än skrovet och eftersom det är mest tryck där, säger Christian Oscarsson, Shipyard Manager på Swede Ship Composite, till Ny Teknik.
Elin Maelum, projektledare på Fossil Free Marine, och Christian Oscarsson, Shipyard Manager på Swede Ship Composite. Foto: Anders Frick
Totalt 60 kubikmeter
Macken har sex bränsletankar à tio kubikmeter, är 24 meter lång och har två bränslepumpar. Den är obemannad och båtägare får betala med kort.
Annons
– Vi har även läcklarmssystem och en dubbelmantling, vilket gör att vi till och med kan ha vår marinstation placerad i ett vattentäktområde, säger Elin Maelum, projektledare på Fossil Free Marine.
Den flytande macken är helt byggd i komposit. Foto: Anders Frick
Förberedd för elbåtsladdning
Sjömacken är byggd för drivmedel men även förberedd för i framtiden kunna ladda elbåtar, likt Candela P-8 Voyager, och båtarna från X Shore. Det första exemplaret är nu redo för att skeppas till en vik i Lidingö utanför Stockholm, men Swede Ship Composite har redan satt igång arbetet med nästkommande exemplar.
OKQ8 ska drifta macken, som öppnar under vecka 30 i Islinge på Lidingö. Till en början kommer OKQ8 att sälja förnybar diesel (HVO100) från Neste samt fossil alkylatbensin. I framtiden planeras försäljning av biobensin.
– Det finns tyvärr ingen helt förnybar bensin att erbjuda för närvarande men det är såklart ambitionen i framtiden, skriver Karin Hellgren, kommunikationschef på OKQ8, i ett mejl till Ny Teknik.