Här är tekniken i Candela P-8 – nya el-taxibåten

2022-06-02 14:58  

Bärplansteknik, mängder med sensorer och en flight controller som gör båten artificiellt stabil – det är något av det som finns under huven på Candelas nya taxibåt P-8 Voyager.

P-8 Voyager från svenska Candela är världens första elektriska bärplansbåt för passagerartransport. I dagarna presenterades båten på båtmässan Salone Nautico i Venedig. Båten har utvecklats som en konkurrent till mindre och snabba passagerabåtar med förbränningsmotorer.

– Tanken är att P-8 Voyager ska ersätta världens flottor av taxibåtar, ribbåtar och yachttenders. Genom att den går på el och flyger ovanför vattenytan så kan den köra in i grunda vikar, över korallrev eller andra känsliga ekosystem, säger Mikael Mahlberg, kommunikationschef på Candela, till Ny Teknik.

Han är just nu i Venedig för att presentera både P-8 Voyager och den lite mindre fritidsbåtsvarianten C-8.

– Det är fysisk världspremiär för C-8 här, samtidigt som vi visar upp renderingar på P-8. Båtarna delar samma teknikplattform, men P-8 har större batteri och är en lite tyngre båt som dessutom är certifierad för kommersiell användning, säger Mikael Mahlberg.

”En dator som räknar ut våghöjden”

Hur stort P-8-batteriet är vill han inte avslöja, men för C-8 handlar det om 44 kWh. Eftersom båten drar 1 kWh per nautisk mil i 23 knop, så är räckvidden alltså nästan 8 vanliga landmil.

– Just räckvidden är en av de saker som imponerar mest på branschfolket här på mässan. En vanlig elbåt drar sju-åtta gånger mer el än vår båt, säger han.

Hemligheten bakom den låga energiförbrukningen är båtens bärplan som fungerar som vingarna på ett flygplan och ger lyftkraft när vattenströmmen över vingen blir tillräckligt stark. När båten går snabbare än 16 knop så lyfter den. Väl uppe i luften balanserar båtens flight controller färden med hjälp av input från gps, gyron, accelerometrar eller någon annan av båtens tio olika sensorer.

– Flight controllern är helt enkelt en dator som räknar ut våghöjden och var den befinner sig. Sedan hjälper den till att stabilisera båten på samma sätt som ett Jas-plan eller Segway, säger Mikael Mahlberg.

Insidan av en Candela P-8 Voyager. Foto: Candela

Han förklarar att medelvattenhöjden är en av de svåraste sakerna att räkna ut, eftersom vågtoppar och vågdalar kan förvilla, vid sidan av alla andra potentiella felkällor.

– Systemet skapar en 3d-bild av vattenytan med hjälp av avancerade algoritmer. Det hela är rätt krångligt och mjukvaran tog sex år för oss att utveckla. Men nu har vi löst det och är dessutom först i världen med det, säger Mikael Mahlberg.

Båten har de så kallade C-Pod-motorerna under vattnet vilket förbättrar kylningen och förenklar servicen. Dessutom driver elmotorerna propellrarna direkt, vilket tar bort det transmissionsljud som uppstår i vanliga båtmotorer. Det gör den även billigare att tillverka.

Candela har planer för laddinfrastrukturen

Mikael Mahlberg ser framför sig att P-8 Voyager kommer att kunna ersätta en stor del av världsmarknaden för taxibåtar och mindre persontransporter. Särskilt bra passar båten i känsliga miljöer som just Venedig. Förra året var Mahlberg ute på en åktur med Venedigs borgmästare.

– Venedig är ett jättebra skyltfönster för vår teknik. Kanalerna är egentligen byggda för gondoler, och husen står på urgamla stolpar vilket gör dem känsliga för svallvågor, vilket gör att Candela passar perfekt här, säger han.

Candela P-8 Voyager. Foto: Candela

När det gäller laddinfrastruktur så har Candela stora planer i sikte. Under hösten kommer bolaget att rulla ut ett virtuellt laddnätverk. I praktiken innebär det att Candelabåtarnas skeppare får hjälp att hitta till de laddplatser som redan idag finns runtom i marinor, gästhamnar och vid sjönära restauranger.

– Det finns visserligen inga snabbladdare, men under natten hinner du ladda fullt. Om det dessutom finns trefasel så kan du ladda fullt på några timmar, säger Mikael Mahlberg.

Själva batteriet i Candelas båtar kommer från en biltillverkare, vilket har sin förklaring.

– Testerna för bilbatterier är väldigt rigorösa och det går att köpa in stora batcher, vilket pressar priserna, säger Mikael Mahlberg.

Anders Frick

Mer om: Candela Startup

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt