Startupen vill se återkomst för sjömacken – med plats för förnybara bränslen

2022-01-17 13:07  

Fossil Free Marines flytande tankstationer är konstruerade som krigsfartyg, men kan exporteras i ett platt paket. Nu inleds tillverkningen i Hunnebostrand – och i år öppnar de första mackarna i Stockholm.

De stora drivmedelsbolagen sålde av sina gamla sjömackar i tid, för de tankställen som anlades vid vattnet på 60- och 70-talet dras med stora miljö- och säkerhetsbrister. Men efter cirka tio års utveckling lanserar svenska Fossil Free Marine nu sin obemannade, flytande ”miljömack” som man hoppas ska locka tillbaka de stora distributörerna till sjön.

Under sommaren och hösten 2022 kommer de första två stationerna att sjösättas i Stockholmsområdet, och mackarna ska tillverkas av Swede Ship Composite i Hunnebostrand. Under hösten har Fossil Free Marine sökt både patent- och designskydd för sin plattform, som konstrueras i samma typ av material som ubåtar. 

– Den tekniska lösningen är minst sagt ganska häftig. Jag brukar beskriva den som en obemannad Preem- eller ST1-station placerad ovanpå ett krigsfartyg. För allt under däck är samma typ av konstruktion och material som du skulle hitta i en kustkorvett eller en ubåt – den är helt byggd i komposit, säger Karl-Oskar Tjernström, vd för Fossil Free Marine till Ny Teknik.

Kan levereras i platt paket

Det är en så kallad skivproduktion där allt görs på vakuumbord, sedan vattenskärs materialet till rätt mått och lamineras ihop. Karl-Oskar Tjernström liknar stationen vid en gigantisk garderob gjord av komposit – och designen innebär att en mack i princip skulle kunna skickas ut i världen som ett platt paket. Men enligt vd:n är man även inställd på att dra igång en lokal produktion på andra marknader om detta skulle visa sig vara mer lönsamt.

All utveckling är gjord i Sverige, bland annat av kompositspecialister med bakgrund från den militära varvsindustrin. Enligt Karl-Oskar Tjernström kan man beskriva utvecklingsprocessen som “reversed engineering” med målet att tillmötesgå ett stort antal regelverk – ofta från den landbaserade drivmedelsbranschen där kraven är betydligt tuffare.

Pontonen är delvis konstruerad och certifierad enligt fartygsreglementet, men utöver att klara av exempelvis påkörningskrafter och islaster så måste materialen också tåla alla typer av moderna, förnybara bränslen. Mackens storlek är skalbar, men de första kommer att mäta 24 x 4,3 meter, med två pumpar och en kapacitet på totalt 60 kubikmeter.  

– En av de unika egenskaperna är att den har sex tankar på tio kubikmeter styck, så du kan i princip ha upp till sex olika drivmedelstyper. Sedan väljer man kanske i praktiken att ha fyra drivmedel – men vi tror att den flexibiliteten är viktig under omställningen när vi ska gå till en värld med bara förnybart, säger han.

Macken kan även utgöra en plattform för batterier, och Karl-Oskar Tjernström berättar att man nu för samtal med olika parter om marina laddstationer. Han tror att det blir aktörer kör passagerartrafik som leder elektrifieringen på sjön.

Den dag som el dominerar bland fritidsbåtarna ska det vara enkelt att konvertera macken från flytande bränslen till en laddstation.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt