Elbåtsföretaget X Shore startar serietillverkning: ”Mer fabrik än båtvarv”

2022-06-07 06:00  
X Shore har en modell i produktion: Eelex 8000. Foto: Elin Åberg

Svenska X Shore levererade första båten 2021. Nu skalas tillverkningen upp i en ny fabrik – som ska kunna bygga 400 batterielektriska båtar om året.

Längs monteringslinan, egentligen en sorts rälsbana med skyttelframdrift, står ett halvdussin åttameters båtar i varierande stadier av slutmontage.

I hallen hörs fortfarande ett dämpat buller från angränsande delar av anläggningen, där företaget Eberpächer tillverkar avgassystem till lastbilar.

Men Eberspächer är i färd med att lägga ner sin verksamhet i Nyköping, och i takt med att de flyttar ut tar X Shore successivt över delar av de relativt nybyggda fabrikslokalerna.

– Just nu förfogar vi över cirka 11 000 kvadratmeter. Totalt ska vi etablera oss på 15 000 kvadrat, säger Elias Wästberg, som är ansvarig för X Shores industrialisering.

Elias Wästberg,ansvarig för X Shores industrialisering. Foto: Elin Åberg

Nya fabriken får full kapacitet i slutet av 2022

X Shore levererade sin första båt förra året. Tidigare har företaget haft både huvudkontor och produktion i Frihamnen i Stockholm. I augusti i fjol började man etablera sig i fabriken i Nyköping, och mot slutet av 2022 – bara 1,5 år senare – räknar bolaget med att nå full produktionskapacitet på cirka 400 båtar per år vid enskiftsproduktion.

Båtskrov i kompositmaterial levereras i dag av en underleverantör, tillsammans med däck och innermoduler (”skelettet” i skrovet). Efter härdning limmas de ihop och målas, varefter de vandrar längs monteringslinan.

Tillverkningen följer alltså klassisk fabriksmetodik där montörer – eller operatörer, som X Shore kallar dem – utför specifika moment längs linan.

– På båtvarv bygger man vanligtvis hela båten på plats, och samma team bygger hela båten från scratch. Det här är unikt i båtvärlden. Jämfört med vanliga varv har vi dessutom väldigt mycket logistikpersonal runt omkring, som ser till så allt finns på plats och operatörerna slipper springa och hämta grejer, säger Elias Wästberg.

X Shore industrialiserar sin tillverkning i nya fabriken i Nyköping. Foto: Elin Åberg

I 13 olika monteringssteg förses båten med inredning, motor, batterier, växellåda och så vidare. Säkringar, spänningsomvandlare och annat installeras i förmonterade ”el-lådor” för att förenkla processen, precis som all installation av sladdar, antenner och andra komponenter i lösa kompositdelar görs separat, före slutmontaget.

– Allt ska komma så färdigt som möjligt till monteringen, och hela processen går snabbare när vi gör fler moment parallellt. Traditionellt tar det runt 600 timmar att bygga en båt i den här storleksklassen, vår målbild är att komma ner under hälften av det. Vill vi tillverka i Sverige i stället för i något låglöneland, då måste vi vara effektivare.

Modellen Eelex 8000 når 35 nautiska mil vid 24 knop

I dagsläget bygger man bara en båtmodell: Eelex 8000, en premiumprodukt företaget beskriver som en ”Tesla Model S för havet”. Vid en fart på 24 knop ska den ha en räckvidd på 35 nautiska mil, nära 65 km (läs mer längst ner i artikeln om båtens räckvidder vid olika hastigheter).

Produktionsflödet förenklas av att ha ett begränsat sortiment.

– Du kan få den svart, grön eller vit, och vi bygger den med två olika elsystem: ett för Europa och ett för USA. Sedan finns det lite tillval när det gäller högtalare och sådant, men i princip bygger vi en enda båt med några smärre varianter.

Foto: Elin Åberg

Vissa av de lösa kompositdelarna, framför allt olika sorters luckor, tillverkar X Shore själva. Elias Wästberg kallar det ”lilla komposittillverkningen”, där skärrobotar matas med egendesignade skärfiler och tar ut ämnen som läggs i formar och härdas i ugnar.

Materialet är pre-preg (en väv av kolfiber och glasfiber som förimpregnerats med epoxi). Detta till skillnad från de underleverantörstillverkade kompositdelarna, där fiberkompositen vacuuminjicerats med härdplasten vinylester.

– Med pre-preg får du mindre plast och mer fiber. Vikten halveras, materialet blir starkare, och det går snabbare att bygga med. Det blir heller inga giftiga ångor eller liknande, man slipper gå runt i rymddräkt som på en plastfabrik, säger Elias Wästberg.

Christopher Elmgren arbetar på X Shores nya fabrik i Nyköping. Foto: Elin Åberg

Den enda skyddsutrustning som behövs i hanteringen är handskar, eftersom pre-preg kan vara allergiframkallande vid långvarig hudkontakt.

– Säger du till traditionellt båtfolk att du ska starta en båtfabrik som inte luktar plast, då tror de dig inte. Men vi visar att det är möjligt.

Hela skrovet ska byggas i nya fabriken

Planen är att X Shore ska tillverka alla kompositdelar själv, inklusive hela skrov, i pre-preg innan året är slut. I skrivande stund installeras ugnar, de största tio meter långa, för härdningen.

– Det här är unikt när det gäller båtar, men det är beprövad teknik som varit standard länge inom exempelvis flyg och vindkraft. Vi har egentligen bara tittat på hur man gör i andra branscher och lärt oss av det, säger Elias Wästberg.

Jenny Nord arbetar på X Shores nya fabrik i Nyköping. Foto: Elin Åberg

Det finns flera skäl till att elbåtsfabriken hamnade just i Nyköping. Staden har ett bra läge rent logistiskt, och man kunde snabbt ta över lämpliga lokaler. Dessutom ligger Nyköping mitt i det som ibland kallas ”Mälardalens elektrifieringskluster”.

– Här finns en bra kunskapsbas, både inom el och inom kompositmaterial. Vi har en bra mix av underleverantörer, och även om vi får våra batterier från Österrike och våra drivlinor från Schweiz så väljer vi lokala leverantörer där det är möjligt, säger Elias Wästberg.

Den lokala kunskapsbasen underlättar dessutom rekryteringen. I dagsläget har man nyanställt ett 60-tal personer till fabriken, och räknar med att anställa runt 40 stycken till.

– Vi söker industrifolk snarare än båtbyggare. Det är viktigare att du förstår det industriella tänket, än att du är expert på båtar. Sedan är ju det här fortfarande lite mer av ett hantverk än vad det är att exempelvis jobba i bilindustrin, men vi går mer åt fabrikshållet än åt varvshållet.

Tony Stridh arbetar på X Shores fabrik i Nyköping. Foto: Elin Åberg

Bland de nyanställda finns lokalt folk med erfarenhet från Scania och andra industriella spetsföretag.

– Men vi har också gjort många värdefulla rekryteringar från vårdsektorn. Där är de vana vid lean-tänk, och inom vården får ju verkligen inget gå fel, säger Elias Wästberg, och hänvisar till produktionsmetoden lean som har sitt ursprung hos Toyota.

Båtar ska testas i inomhuspool

X Shore har ambitionen att anläggningen ska bli ”världens mest hållbara båtfabrik”.

– Bland annat genom att vi bygger i material som inte ger utsläpp. På lång sikt vill vi bygga en helt cirkulär båt, men det är mer av ett utvecklingsarbete. Vi ska också värmeväxla härdugnarna mot fastigheten, och robotisera arbetsmässigt besvärliga moment där det är möjligt, säger Elias Wästberg.

X Shore bygger en inomhuspool i nya fabriken för att testa de färidga båtarna. Foto: Elin Åberg

De planerade automationssatsningarna omfattar att installera pick and place-robotar i materialhanteringen i lilla komposittillverkningen. Man ska också bygga in målericellen, och låta komponenterna passera genom slipning och målning längs en glidbana i taket.

Därtill är man nästan klara med en inomhuspool för vattentestning av färdiga båtar.

– Nu provkörs de i sjön i Oxelösund, och det fungerar ju också. Men när vi kan sluttesta dem här på fabriken, då har vi hela processen på plats från ax till limpa, säger Elias Wästberg.

 

X Shore

Gör: Batterielektriska fritidsbåtar.

Ort: Nyköping och Stockholm (Frihamnen).

Anställda: Cirka 60 personer i Nyköping och lika många till i Stockholm. Målet är att anställa ett 40-tal till i Nyköping.

Grundat: 1996 av entreprenören Konrad Bergström, men låg vilande till 2016. Den första båten levererades 2021. X Shore vill inte berätta hur många båtar man sålt sedan dess, men uppger att man levererat båtar på tre kontinenter – USA, Mellanöstern och Europa.

I Sverige finns i dag omkring en miljon fritidsbåtar, varav 80 procent är utrustade med motor (inräknat småbåtar med utombordare). Detta gör Sverige till ett av världens båttätaste länder, och båtbranschens intresseorganisation Sweboat rapporterar en över 20-procentig ökning av nyförsäljningen under fjolåret.

 

Eelex 8000

a2cfbff5-862e-4f4c-b142-cfda798318d1 

• Skrov i kolfiber- och glasfiberkomposit, åtta meter lång och cirka 2,5 ton tung.

• Elmotor på 220 kW och batterikapacitet på 120 kWh. Kraften överförs med hjälp av en 40 millimeter tjock, rak propelleraxel till propellern med diameter på 19 tum och med 27 tums stigning.

• Räckvidden anges till 100 nautiska mil (185 kilometer) vid 5 knops fart. I toppfarten 35 knop blir räckvidden uppskattningsvis 15 till 20 nautiska mil, och vid marschfarten 24 knop omkring 35 nautiska mil.

 

 

Tommy Harnesk

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt