ELBILAR
Fisker är första bilmärket utanför Kina att erbjuda batteribyte

Med sin el-suv satsar Fisker på räckvidd. Men i kulisserna väntar en version av Ocean med stöd för batteribyte.
Amerikanska Fisker har tidigare gått ut med att man vill profilera sig inom räckvidd, och WLTP-siffrorna för Ocean, bolagets första elbil, landade på 707 km. Suven rullas ut nu under våren, men ett annat intressant alternativ kommer längre fram.
För nu meddelar Fisker att en version av Ocean med stöd för batteribyte ska släppas under det första kvartalet 2024. Då blir bolaget den första biltillverkaren baserad utanför Kina som erbjuder lösningen.
Partnerskap med Ample
I Kina har tekniken varit etablerad sedan länge, och den inhemska tillverkaren Nio tog först sin Power Swap Station till Norge, följt av Sverige. Vårt land har nu tre batteribytarstationer, i Varberg, Mantorp samt Kungälv. Med satsningen på batteribyte har Fisker siktet inställt på att hjälpa bolag med större fordonsflottor, som uthyrare och taxi, att göra omställningen till elektrifierat.

För ändamålet kommer Fisker att använda en systemlösning som är utvecklad av amerikanska Ample, och deras Modular Battery Swapping ska kunna utföra ett byte på fem minuter. De två bolagen kommer att dela på eventuella intäkter från den tekniken. Ocean ska även kunna laddas konventionellt vid effekter upp till 250 kW. Det skriver Elektroniktidningen.