Fordon

Finland tar täten i elbilsracet

Hannu Berger Foto: Valmet
Hannu Berger Foto: Valmet
Elbilen Think monteras i Valmets fabrik i Nystad.
Elbilen Think monteras i Valmets fabrik i Nystad.
Vid sista stationen på monteringslinan sätts batterienheten fast på undersidan av Thinkbilens stålplattform. Foto: Erik Mellgren
Vid sista stationen på monteringslinan sätts batterienheten fast på undersidan av Thinkbilens stålplattform. Foto: Erik Mellgren
Think City: Elbil för stadsbruk.
Think City: Elbil för stadsbruk.
Fisker Karma: Pluginhybrid i sportklass.
Fisker Karma: Pluginhybrid i sportklass.
Garia: golfbil i lyxklass.
Garia: golfbil i lyxklass.

Valmet Automotive vill bli en av Europas stora elfordonstillverkare. Sedan årsskiftet byggs den norska elbilen Think i fabriken i Nystad. Snart får den sällskap av hybridsportbilen Fisker Karma.

Publicerad

Mekaniseringsgraden är låg längs monteringslinan för Think City, den tvåsitsiga norska eldrivna stadsbilen. Här finns inga robotar och inget löpande band. Plastpanelerna passas in med handkraft och ett och annat slag med gummiklubba, innan de limmas mot karossens aluminiumram. Under limningen fixeras de med skruvtvingar, limklämmor och svarta tejpbitar.

- När vi ser att det finns behov, kan vi höja mekaniseringsgraden med ganska små insatser, säger Hannu Berger, ansvarig för affärsutveckling hos Valmet Automotive.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här