Fordon

Efter Daimlers besked – så ser Volvo och Scania på gasmotorn

FH-lastbil driven av gas från Volvo. Foto: Volvo
13-liters gasmotor från Scania. Foto: Scania

Lastbilstillverkaren Daimler menar att gasmotorn bara en övergångsteknik och fimpar utvecklingen. Men vare sig Volvo eller Scania håller med.

Publicerad

Lastbilstillverkare har lagt stora summor på att utveckla gasmotorer som ett sätt att möta hårdare utsläppskrav. En lastbil driven av fossil naturgas släpper ut omkring 80 procent av koldioxiden som ett motsvarande dieseldrivet fordon gör. Dessutom kan utsläppen av partiklar och kväveoxider minskas rejält.

Gasen har dessutom blivit ett alternativ även för långväga tunga transporter sedan teknik för att kyla ned och lagra den i flytande form har utvecklats.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här