Daimler lägger ned utvecklingen av gasmotorer

2019-10-28 15:56  
Så sent som 2015 presenterade Daimler gasmotorn M 936 G avsedd för bussen Mercedes-Benz Citaro NGT Foto: Daimler AG

Naturgasdrivna gasmotorer är bara en fossilbaserad övergångsteknik, menar lastbilstillverkaren Daimler och dumpar utvecklingen.

Buss- och lastbilstillverkaren Daimler har presenterat en ny ambition. Till 2039 ska företaget endast erbjuda fordon vars drift är helt koldioxidneutral på företagets viktigaste marknader, det vill säga Europa, Japan och Nordamerika. Årtalet har valts för att kunna ha en helt utsläppsfri flotta på vägarna till 2050.

Det innebär bland annat att utvecklingen av gasmotorer läggs ned.

”Naturgasmotorer är fossilbaserade och därför en övergångsteknik på vägen mot CO2-neutrala transporter”, sa Daimler Trucks chef Martin Daum i ett tal i Berlin i fredags, enligt Bloomberg.

Pengarna kan användas bättre

Han menade att det inte tjänar något till att ”spendera en massa pengar på något som inte har ett långsiktigt syfte när vi i stället kan använda de pengarna till något bättre”.

Med ”bättre” menar Martin Daum fordon där energin lagras i batterier eller vätgas. Utvecklingen koncentreras nu därför till dessa tekniker. Till 2022 ska serietillverkning av batterielektriska alternativ vara på plats i alla kärnregioner. Serieproduktion av bränslecellsfordon drivna av vätgas ska vara igång i slutet av detta årtionde, enligt ett pressmeddelande från Daimler.

Biogas ingen diskussion

Någon diskussion om att driva gasmotorerna med förnybar biogas verkar inte finnas hos Daimler. Nu är det i stället fullt fokus på batterier och bränsleceller som gäller.

Daimler började serieproducera den lilla batterielektriska lastbilen Fuso Ecanter i liten skala 2017. Varumärket Fuso används för den asiatiska marknaden. I fjol levererades de första exemplaren av den större batteridrivna lastbilen Mercedes-Benz Eactros till kunder. Samma år började även den helt batterielektriska bussen Mercedes-Benz Ecitaro tillverkas.

Under Tokyo Motor Show alldeles nyligen visades även den bränslecellsdrivna konceptlastbilen Vision F-cell upp.

I september meddelade Daimler att företaget lägger ner utvecklingen av förbränningsmotorer avsedda för personbilar.

Johan Kristensson

Mer om: Daimler Gas

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt