Fordon
Deras flygmotor kapar vikten – men behåller kraften

Den utvecklar upp till 240 kW och väger bara 15 kg. Enligt H3X erbjuder deras elektriska flygmotor en tre gånger så hög effekt per kilo jämfört med andra motorer på marknaden.
Små elektriska flygplan tar redan plats i luftrummet och så kallade flygande taxis, eVTOL-farkoster, som kan starta och landa vertikalt, står redo för att erbjuda en ny mobilitet så fort lagstiftarna ger grönt ljus. En utmaning med elektrifierade system är dock att få ner vikten, om inte annat så översätts sparade kilon till räckvidd.
Stort fokus ligger på batterierna, men även motorerna behöver utvecklas. I det avseendet verkar ett intressant steg ha tagits i Minnesota. Där hävdar den Minneapolis-baserade uppstarten H3X Technologies att deras integrerade elmotorer för flygplan levererar samma kraft som andra ledande motorer på marknaden, men till en tredjedel av vikten. Det rapporterar New Atlas.
Bolagets motor HPDM-250 väger bara 15 kg och kan fortlöpande leverera 200 kW, med kapacitet upp till 250 kW. Vid 200 kW landar därmed den specifika effekten på 13,3 kW/kg i kontinuerlig drift.
Motorn som Zeroavia använder i världens första kommersiella vätgasdrivna flygplan är till exempel Magni500 från Magnix, med en specifik effekt på 4,2 kW/kg, rapporterar Aboutyourmag.
H3X motor går som mest effektivt vid 20 000 rpm. I och med att varvtalet överstiger propellerns rotation har HPDM-250 en inbyggd planetväxellåda som ger en utväxling på 4:1. Växellådan väger tre kg, och till detta har motorn en inbyggd växelriktare som även ger lite extra vikt. Men tillsammans bidrar komponenterna till att HPDM-250 levererar en maximal verkningsgrad på 92,9 procent.
En viktig faktor bakom den höga specifika effekten är den 3d-printade statorlindningen, som gör det möjligt att få in en större kopparyta i ett mindre utrymme.
Till detta underlättas kylningen av motorn. H3X Technologies har flera inlämnade patentansökningar kring sin motor. Bland de unika lösningarna finns exempelvis ett integrerat system som samtidigt kyler både elmotorn och elektroniken. Utformningen av det kylande höljet bidrar till en minskad storlek och en lägre vikt. Bolaget räknar med att inleda tester av prototypen under Q2 nästa år.