FAA har godkänt jättemotorn som ska lyfta Boeing 777X

2020-10-01 15:26  

GE9X är störst i sin klass – och ska driva det största tvåmotoriga, kommersiella jetflygplanet i världen. Efter cirka 5 000 timmars tester har nu FAA certifierat jättemotorn.

Boeing 777X är världens största tvåmotoriga jetflygplan, och de effektiva GE9X-motorerna ska enligt GE Aviation ge tio procent lägre bränsleförbrukning än modeller med den gamla motorn GE90-115B – och en fem procent lägre förbrukning än alla andra motorer i klassen.

Flygplanet har en widebody-design med dubbla mittgångar – och de två versionerna, med en längd på knappt 70 meter alternativt strax under 77 meter, har plats för 384 respektive 426 andraklass-stolar. Aktionsradien ligger på 16 170 km samt 13 500 km.

GE Aviation väckte liv i GE9X för första gången 2016 – och efter tusentals timmar av tester har nu the Federal Aviation Administration (FAA) certifierat motorn. Det rör sig närmare bestämt om strax under 5 000 timmar med 8 000 testcykler.

– På samma sätt som GE90 för mer än 25 år sedan banade väg med ny teknik i kommersiella flygmotorer på Boeing 777 så sätter GE9X en ny standard avseende motorprestanda och effektivitet, detta tack vare att GE har byggt in sin mest avancerade teknik, utvecklad under det senaste årtiondet, säger Bill Fitzgerald, vice vd och chef för GE Aviations Commercial Engines Operation.

Läs mer: Blir det största vätgasdrivna passagerarflygplanet i trafik

Det är den största kommersiella flygmotorn i världen, bland annat med en enorm främre fläkt som i sig är bredare än flygkroppen på ett Boeing 737. Den ger en dragkraft på strax under 445 kN, vilket exempelvis kan ställas mot 130 kN för den motor som används i Boeing 737 Max 8.

Foto: GE Aviation

Innan motorns jungfrutur 2018 gjordes förändringar av den främre fläkten. Den växte till en bredd på drygt 3,4 meter samtidigt som antalet fläktblad minskades från 22 till 16 – det minsta antalet hittills för GE. Fläktbladen är gjorda av den femte generationens kompositmaterial, och motorn innehåller fler än 300 delar som är tillverkade med additiv teknik.

Nu återstår det för Boeing att avsluta sitt testprogram. För ändamålet har flygplanstillverkaren fyra 777X. GE har levererat åtta stycken testmotorer samt ytterligare två GE9X i reserv till Seattle.

Motortillverkaren befinner sig själv mitt uppe i de 3 000 timmar av marktester som man utför för egen del. Bolaget har redan fått in ordrar och åtaganden för mer än 600 exemplar av GE9X.

John Edgren

Mer om: Boeing Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt