Deras elflygplan ska ta 100 passagerare

2021-11-10 07:00  
Enligt Wright Electric är deras elmotor är hälften så stor som en konventionell jetmotor, och väger 75 procent mindre. Foto: Wright Electric

Med fyra eldrivna motorer ska Wright Spirit klara en flygtid på en timme – och ha plats för 100 personer.

Artikeln har uppdaterats

Inledningsvis har de utsläppsfria flygplanen haft en begränsad passagerarkapacitet, men nu är flera modeller på gång som kan ersätta konventionella plan på inrikeslinjer. Ett exempel är Zeroavias vätgasdrivna plan, som ska ta 76 passagerare och är tänkt att testflygas 2023.

Tester inleds 2023

Nu får Zeroavia konkurrens av Wright Electric, som presenterar sitt nya projekt. Det är ett eldrivet flygplan med plats för 100 passagerare – och även här är de inledande flygtesterna planerade till 2023. Det skriver Wright Electric i ett pressmeddelande.

Läs mer: En svensk VTOL – “Mycket av persontrafiken om tio år kommer att ske i luften”

Modellen Spirit ska ha en flygtid på en timme. Plattformen utgår från är British Aerospace BAe 146. Wrights version får fyra eldrivna motorer som vardera levererar 2 MW, motsvarande 2 682 hästkrafter.

De inledande testerna blir dock med en elmotor, följt av två motorer under 2024 – och en helelektrisk version med fyra elmotorer flyger först 2026.

Wrights elmotorer har en specifik effekt på 10 kW/kg enligt bolaget. Wrights växelriktare, med hög effekttäthet, kan integreras med motorn och dess kylsystem.

Läs mer: Flygande eltaxi ska gå mellan flygplatsen och Northvolt-fabriken

Tidigare har Wright Electric flaggat för planerna på modellen Wright 1, ett flygplan med plats för 186 resande och en räckvidd på 128 mil. Versionen ska få tio motorer, vardera med en kapacitet på 2 MW. Det ger totalt 20 MW vilket är jämförbart med kraften hos Airbus A320.

John Edgren

Mer om: Elflygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt