Vätgasplan för 76 passagerare – då kan det vara i luften

2021-11-04 10:42  
Räckvidden på mer än 900 km är mindre än halva sträckan jämfört med den konventionella drivlinan. Foto: Zeroavia

Zeroavia ska konvertera ett De Haviland Q400 till vätgasdrift. Flygplanet, som tar 76 resande, ska vara i luften 2023.

Uppdaterad

Deras drivlina baserad på vätgasdrivna bränsleceller levererar en effekt på 2-5 MW. I samarbete med ägargruppen bakom Alaska Airlines tar brittisk-amerikanska Zeroavia nu fram ett utsläppsfritt flygplan med kapacitet för 76 passagerare. Bolaget räknar med att genomföra en första provflygning redan 2023, skriver Zeroavia på hemsidan.

Planen är att 50 flygplan som går i lokaltrafik ska byggas om. Utgångspunkten för den första konverteringen är propellerflygplanet De Haviland Q400. I original kan modellen ta 90 passagerare, men med Zeroavias system tappar planet 14 säten. Räckvidden landar på mer än 900 km, vilket är mindre än halva sträckan jämfört med den konventionella drivlinan.

Läs mer: En svensk VTOL – “Mycket av persontrafiken om tio år kommer att ske i luften”

Under juli meddelade svenska Powercell att bolaget hade fått en order från Zeroavia värd 10,9 miljoner kr. Det rör sig om bränslecellsstackar, bränslecellssystem och ingenjörstjänster till "Hyflyer 2". I det brittiska projektet tar företaget fram ett vätgasflygplan med plats för 19 passagerare, och till 2024 har Zeroavia för avsikt att det ska trafikera London-Rotterdam, en sträcka på 320 km.

2020 fick Zeroavia loss 143 miljoner kronor från den brittiska staten för utvecklingen av det 19-sitsiga flygplanet inom Hyflier. Utöver Alaska Air Group kommer investeringar till det större flygplanet för 76 passagerare från Bill Gates Breakthrough Energy Ventures och Amazon Climate Pledge Fund.

Uppdatering: I en tidigare version stod att det nya planet har 24 färre platser än i originalutförandet. Rätt uppgift ska vara 14 färre platser.

John Edgren

Mer om: Vätgas Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt