Deras dieselmotor har en verkningsgrad på 50 procent

2020-09-25 14:10  
Weichai Powers dieselmotor når en verkningsgrad på 50 procent bland annat tack vare Boschs direktinsprutningssystem.

Efter två års arbete har bolagen nått en ny milstolpe. Tillsammans med Bosch har kinesiska Weichai Power lyckats höja verkningsgraden i sin lastbilsmotor med fyra procentenheter.

Dagens mest effektiva lastbilsmotorer har en verkningsgrad på cirka 46 procent, men efter två års samarbete mellan Bosch och den kinesiska motortillverkaren Weichai Power har bolagen lyckats skjuta på gränsen. Tillsammans har de fått upp verkningsgraden i kinesernas diesel för tunga fordon till 50 procent.

– Med en höjning av verkningsgraden på fyra procentenheter har vi tillsammans nått en ny milstolpe. Trots att den är nära 130 år gammal så fortsätter utvecklingen av dieselmotorn, säger Volkmar Denner, som sitter i ledningsgruppen för Robert Bosch GmbH, i ett pressmeddelande.

Den sexcylindriga motorn är utrustad med Boschs modulära common-rail-system, ett direktinsprutningssystem för dieselmotorer där bränslet leds till förbränningsrummet via ett gemensamt fördelningsrör. Det kan leverera ett insprutningstryck på 1 800–2 500 bar. I det här fallet ligger trycket på 2 500 bar, och ett högt flöde gör det möjligt att optimera strategin kring förbränningen – och därmed nå en hög verkningsgrad.

Läs mer: Nu börjar 5g-bussen köra i Stockholm

Common-rail-systemet kan anpassas för upp till 8-cylindriga motorer och även appliceras på en elektrifierad drivlina. Bosch siktar på att bli ledande inom batteri- såväl som bränslecellsteknik samtidigt som man håller fast vid att vidareutveckla teknik för förbränningsmotorer.

Till år 2030 räknar Bosch med att en tredjedel av alla nyregistrerade fordon går på ren batteridrift, medan två tredjedelar fortfarande har en förbränningsmotor – även om en stor andel av dem är hybrider.

John Edgren

Mer om: Bosch Lastbil

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt