Fordon Den vilda jakten på watten Pipe Sensation - byggd av aluminium, blompinnar och persiennsnören - var den allra första prototypen till det som skulle bli Delsbo Electric. Pipe Sensation drevs av ett ynka 1,5 volts ficklampsbatteri, av den smalare sorten. Teamet från Bromanskolan i Hudiksvall satte med sin ECQ inofficiellt världsrekord förra året - som enda tävlande. Starten går i Fredriksfors och målgången är i Delsbo. Sträckan är 3,3 kilometer. Två sensorer mäter ström och spänning. Dellebanans Vänner har tillgång till två rälsbussar - en dieseldriven Y8 och en eldriven X17. Båda byggdes hos Hägglund & Söner på 50-talet. På söndag är det världspremiär för järnvägstävlingen Delsbo Electric. Vem bygger världens mest energieffektiva rälsfordon? Tre skollag tävlar i jakten på watten. Lars Anders Karlberg Publicerad 17 jun 2011 kl 14.22 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon batteri elfordon
TECH Open AI:s första agent kan göra jobbet åt dig på webben - här är Operator Open AI har lanserat Operator, företagets första ai-agent. Den kan surfa på webben och ta itu med uppgifter på egen hand.
INDUSTRI Regeringen ger klartecken för gruva – kör över kommunen Miljötillståndet var redan hemma. Nu har dessutom regeringen i praktiken kört över Kiruna kommun. Därmed är det mesta klart för nya grafitgruvan.