Fordon
De vill se att vätgas gör comeback i luftskepp
Med bärkraft från vätgas kan Clippers stora lastutrymme ta 150 ton. Forskare vill se fler luftskepp med den eldfängda gasen.
En rad pågående projekt jobbar på olika håll för att åter ge luftskeppet ett existensberättigande, för passagerare såväl som gods. Ett av de senaste exemplen är H2 Clipper, som ska möjliggöra gröna godstransporter. En lite ovanlig detalj är dock att startupbolaget från Kalifornien har valt att fylla sitt luftskepp med vätgas.
Efter att tyska Hindenburg förvandlades till en eldboll i New Jersey 1937 har vätgasen fått ge vika för det mer säkra alternativet helium. Ett exempel är brittiska Hybrid Air Vehicles vars heliumfyllda prototyp Airlander 10 klarade en hastighet på cirka 90 km/h och en höjd upp till 2 100 meter. Deras ambition är att gå i passagerartrafik från 2025, då med plats för 90 resenärer.