Fordon

De vill se att vätgas gör comeback i luftskepp

H2 Clippers luftskepp sägs kunna ta en 8-10 gånger så stor last som ett konventionellt fraktflygplan, till en fjärdedel av kostnaden. Foto: H2 Clipper
Airlander ska ha plats för 90 resenärer. Foto: Hybrid Air Vehicles
Foto: Airship Initiative Bureau Aerosmena

Med bärkraft från vätgas kan Clippers stora lastutrymme ta 150 ton. Forskare vill se fler luftskepp med den eldfängda gasen.

Publicerad

En rad pågående projekt jobbar på olika håll för att åter ge luftskeppet ett existensberättigande, för passagerare såväl som gods. Ett av de senaste exemplen är H2 Clipper, som ska möjliggöra gröna godstransporter. En lite ovanlig detalj är dock att startupbolaget från Kalifornien har valt att fylla sitt luftskepp med vätgas.

Efter att tyska Hindenburg förvandlades till en eldboll i New Jersey 1937 har vätgasen fått ge vika för det mer säkra alternativet helium. Ett exempel är brittiska Hybrid Air Vehicles vars heliumfyllda prototyp Airlander 10 klarade en hastighet på cirka 90 km/h och en höjd upp till 2 100 meter. Deras ambition är att gå i passagerartrafik från 2025, då med plats för 90 resenärer.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här