De vill bygga en 2,4 kilometer lång zeppelinare

2019-08-24 09:46  

Med en längd på 2 453 meter skulle luftskeppet rymma 0,2 kubikkilometer vätgas – och kunna lyfta 21 000 ton i last. Forskarnas tanke är att jätten ska färdas med jetströmmarna.  

På sin tid erbjöd luftskeppen ett revolutionerande och dessutom lyxigt sätt att färdas mellan kontinenterna. Men när den tyska zeppelinaren Hindenburg gick upp i lågor i New Jersey 1937 var sagan över, och sedan dess har transportmedlet inte gjort comeback.

Genom åren har det dock funnits många entusiaster som försökt hitta ett existensberättigande för luftskeppen. Det senaste exemplet i raden kommer från the International Institute for Applied Systems Analysis i österrikiska Laxenburg.

I en vetenskaplig rapport föreslås att man bygger en monstruös zeppelinare som skulle vara tio gånger så lång som Hindenburg. Det innebär en längd på 2 453 meter och en diameter på 412 meter.

”Medan en tiofaldig ökning av luftskeppets diameter och längd ökar volymen av vätgas ombord samt dess användbara lyftkraft tusenfalt ökas mängden inneslutande material med en faktor på hundra”, skriver de i sin artikel som har publicerats i Energy conversion and management.

Forskarna vill använda vätgas i stället för helium

Med sina 245 meter och en diameter på 41 meter rymde Hindenburg drygt 200 000 kubikmeter vätgas, vilket räckte för att lyfta tio ton utöver zeppelinarens egen vikt och bränsle, enligt artikeln (andra uppgifter om Hindenburg anger att den kunde ha en last på 19 ton).

Det nya luftskeppet skulle rymma 200 000 000 kubikmeter vätgas och klara en last på 21 000 ton.

Läs mer: Hindenburg – drömmen som flög i luften

Brandförloppet 1937 har fått efterföljande konstruktörer att välja helium, men forskarna vid institutet i Österrike vill använda vätgas som har större en lyftkraft och dessutom är mycket billigare. Utan besättning begränsas riskerna.

– Tanken är att hela processen skulle vara automatiserad, så om en olycka inträffar kommer ingen människa skadas – bara utrustningen och lasten, säger avhandlingens huvudförfattare Julian Hunt till NBC News.

Uppdrag: Transportera vätgas i tusentals luftskepp

Planen är att jätten ska färdas med jetströmmar i stratosfären. En möjlighet är givetvis att leverera just vätgas. Skeppet har plats för motsvarande 100 GWh, och kan avyttra 60 GWh.

Om man räknar med att et luftskepp kan genomföra 25 globala leveranser årligen så skulle 1 125 exemplar enligt forskarna kunna transportera vätgas som motsvarar tio procent av världens samlade elkonsumtion.

På 15 000 meters höjd är volymen sju gånger större än vid havsnivån, vilket ställer en del krav på konstruktionen. Det innebär samtidigt att jätten bara är 58 procent större än Hindenburg-klassen när den står på marken.

Läs mer: De testar det första ”klaff-fria” flygplanet

Forskarna räknar med att deras luftskepp färdas med 90 procent av jetströmmens hastighet. Det kan därmed flyga jorden runt med 21 000 ton last på 16 dagar över norra halvklotet, och 14 dagar över södra halvklotet.

Sträckan Washington DC till Lissabon på 6 092 kilometer uppskattas ta drygt 4 dygn för en gasleverans – och gods skulle levereras på 11-13 dagar. Trots att avståndet är 9 138 kilometer tar även Tokyo-Los Angeles fyra dagar för en gastransport, med 18-22 dagars leveranstid för gods.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt