De siktar på kommersiella resor med luftskepp 2025

2021-05-26 12:45  
Illustration av interiör i en 90-passagerarkabin i Hybrid Air Vehicles luftskepp. Foto: Hybrid Air Vehicles

Vad sägs om att ta luftskepp från Stockholm till Oslo? Det hoppas brittiska Hybrid Air Vehicles kunna erbjuda från 2025 – med sänkta koldioxidutsläpp som följd. 

När Ny Teknik berättade om Hybrid Air Vehicles senast, i början av 2020, hade de siktet på ett helelektriskt luftskepp. Nu står det klart att de i stället utvecklar en hybridelektrisk variant, med plats för upp till 100 passagerare. Bolaget har fått stöd från brittiska staten och EU, och siktar på kommersiella turer från 2025, berättar The Guardian.

Det brittiska företaget jämför sitt luftskepp Airlander 10, vars motorer drivs med hjälp el och bränslen och där skrovet fylls med helium, med en snabbfärja. De menar att det inte rör sig om någon lyxprodukt utan en ”praktisk lösning på utmaningar som klimatkrisen presenterar”.  

Mer specifikt siktar bolaget in sig på att ersätta de många regionala flyg som sker på kortare sträckor (under 370 kilometer) och som samtidigt orsakar stora koldioxidutsläpp. 

Läs mer: Googlegrundarens zeppelinare får den största bränslecellen i luften

Hybrid Air Vehicles uppger att en resa med deras luftskepp kan bidra med en avsevärd minskning av växthusgaser jämfört med konventionella flyg på sådana sträckor. Som exempel ska en resa med luftskepp mellan Barcelona och Palma de Mallorca orsaka 4,5 kilo koldioxidutsläpp per passagerare, att jämföra med 53 kilo om det sker med jetflyg, enligt deras beräkningar. 

Airlander 10 beräknas från starten 2025 kunna minska utsläppen med 10 procent jämfört med konventionella flyg. Det är när luftskeppen kan drivas helt elektriskt som utsläppsminskningen skulle bli desto tydligare.  

Hybrid Air Vehicles prototyp av Airlander 10 kostade nära 317 miljoner kronor att bygga. Den har genomgått sex testflygningar. Den andra, 2016, slutade med skador i samband med landning. I de avslutande försöken har luftskeppet klarat höjder upp till 2 100 meter och hastigheter upp till cirka 90 kilometer i timmen. 

Bolaget vill tillverka 12 luftskepp per år från 2025. De har redan inlett ett samarbete med det svenska lyxresebolaget Oceansky Cruises, som vill erbjuda resor med luftskeppet över Nordpolen. 

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt