Fordon

De tror på ammoniak som framtidens fartygsbränsle

Det ammoniakdrivna containerfartyget från Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering ska finnas tillgängligt 2025. Foto: Daewoo
Hyundai Heavy Industries utvecklar ett tankfartyg som ska rymma 91 000 kubikmeter ammoniak. Foto: Hyundai Heavy Industries
MAN Energy Solutions utvecklar en ammoniakdriven tvåtaktsmotor, där en version för stora containerfartyg ska finnas på marknaden 2024 Foto: Man

Hyundai, Samsung och MAN är några av jättarna som just nu bygger motorer och skepp som ska drivas med ammoniak. Men problemen kring en grön produktion av bränslet kvarstår.

Publicerad

Transporterna till havs behöver bli koldioxidfria, eller i alla fall koldioxidneutrala. Flera bränslen, som metanol och väte, samt batteridrift testas just nu – men ammoniak framstår som ett starkt alternativ.

Energikrävande produktion

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här