Fordon De tror på ammoniak som framtidens fartygsbränsle Det ammoniakdrivna containerfartyget från Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering ska finnas tillgängligt 2025. Foto: Daewoo Hyundai Heavy Industries utvecklar ett tankfartyg som ska rymma 91 000 kubikmeter ammoniak. Foto: Hyundai Heavy Industries MAN Energy Solutions utvecklar en ammoniakdriven tvåtaktsmotor, där en version för stora containerfartyg ska finnas på marknaden 2024 Foto: Man Hyundai, Samsung och MAN är några av jättarna som just nu bygger motorer och skepp som ska drivas med ammoniak. Men problemen kring en grön produktion av bränslet kvarstår. John Edgren Publicerad 1 nov 2021 kl 15.15 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon fartyg
ENERGI Tyskland svarar ”vansinnig” Busch: ”Höga elpriser beror på Sverige” Ebba Busch (KD) är ”vansinnig på tyskarna” för de höga elpriserna, uttryckte hon på torsdagen. Nu slår Tyskland tillbaka.
INDUSTRI Saab säljer sjöradarsystem – ordern värd 340 miljoner kronor FMV beställer Sea Giraffe 1X för 340 miljoner kronor med leveranser fram till 2026.