Europas billigaste elbil lanseras bredare – när kommer den till Sverige?
Med ett pris på under 20 000 euro drog Leapmotor ned brallorna på konkurrenterna i budgetsegmentet. Med Stellantis som dörröppnare har utrullningen gått snabbt – och nu lanserar de på ytterligare sju marknader.
När Leapmotor lanserade i Kina med sina billiga elbilar sågs tillverkaren av många som ytterligare en i raden av uppstickare. Men som en flipperkula studsade de upp och efter ett partnerskap först med kinesiska statsägda FAW och sedan Stellantis blev Leapmotor internationellt.
Stellantis köpte in sig i märket och det innebar att man nu fick ett europeiskt paraply att komma in under. Ganska snabbt började det komma rapporter om att de kinesiska bilarna skulle byggas i EU.
När modellen T03 lanserades var det den billigast i Europa med ett pris på 18 900 euro eller för 99 euro/månaden på leasing – inte illa med tanke på att du fick en bil med runt 25 mils räckvidd. Dock lanserades den inte i hela EU.
Men nu ska det bli ändring på det. I ett uttalande säger Danilo Annese, Europachef för Leapmotor International, att man siktar på att ha över 700 försäljningsställen i ”G10 och viktiga marknader” i Europa.
– Den här snabba expansionen understryker vår beslutsamhet att bygga ett kundcentrerat elbils-ekosystem i Europa, säger Danilo Annese.
Just närhet till service är något Leapmotor vill trycka på. De uppger att på de marknader där de är närvarande så ska genomsnittstiden för att ta sig till ett serviceställe eller försäljningsställe var under 25 minuter.
Annons
En fråga är dock hur det blir med produktionen. Den polska anläggningen står stilla och det sägs att man ämnar flytta produktionen till Slovakien, men ännu är inget officiellt bekräftat.
Även om Leapmotor säger att de ska bredda sig är det i nuläget inte aktuellt med att de kommer till Sverige, trots uttalandet om länder som ingår i G10.
Företaget har under maj och juni etablerat närvaro i Bulgarien, Irland, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Ungern och Kroatien och totalt är de nu på 23 europeiska marknader.
fakta
G10-länder
Med G10 avses i Europa följande: Belgien, Frankrike, Italien, Nederländerna, Schweiz, Storbritannien, Sverige samt Tyskland.
Utöver europeiska länder ingår också Japan, Kanada och USA i G10, som namnet till trots består av elva länder.
Utöver den kompakta elbilen T03 kommer i år även mellanklass-crossovern C10 att börja säljas. De båda ska då komplettera varandra där T03:an är en bil för pendling eller lokala ärenden och C10 ska fylla rollen som familjebil. Vart det lider kommer även en mer avancerad modell kallad B10 lanseras.
Fakta
Leapmotor T03
Pris: från 18 900 euro. Drivlina: Elmotor, framhjulsdriven. Maxeffekt: 70 kW/95 hästkrafter. Max vridmoment: 158 Nm. Acceleration 0-100 km/h: 12,7 sekunder. Maxhastighet: 130 km/h. Batterikapacitet (netto): 37,3 kWh. Officiell räckvidd: 265 km. Snabbladdningskapacitet: 48 kW. Snabbladdning 0-80 procent: 36 minuter. Ombordladdare: 6,6 kW. Bagageutrymme: 210 liter, 880 liter med fällda säten. Längd: 3 620 mm. Bredd: 1 652 mm. Höjd: 1 577 mm. Vikt: 1 087-1 250 kg.