Luft-taxi ska få ett lyft av bränsleceller

2020-06-03 14:23  

Nu kan vätgasen bli ett hetare alternativ för flygfarkoster. Startupen Hypoint i Kalifornien utvecklar ett bränslecellsystem speciellt för luft-taxi, som de kallar för "turbo-luftkylt".

VTOL-farkoster, som lyfter och landar vertikalt, tillhör framtiden – men batteriernas vikt och energitäthet utgör en begränsande faktor för utvecklingen av utsläppsfria luft-taxis.

Vätgasdrivna bränsleceller är ett alternativ, men vätskekylda system riskerar att bli onödigt tunga och de luftkylda har begränsad kapacitet och livslängd.

Därför ville Silicon Valley-baserade Hypoint utveckla en effektivare och mer robust luftkyld lösning. Nu hävdar bolaget att deras luftkylda bränsleceller levererar betydligt högre effektuttag och högre energitäthet än andra luftkylda bränsleceller som finns på marknaden. Det rapporterar New Atlas.

Läs mer: Så ska de framställa billig vätgas av sopor

Hypoint kallar sin lösning för "turbo-luftkyld". Turbodelen handlar om att företaget ökar bränslecellstackens kapacitet genom att placera den inuti en luftkanal där fläktar cirkulerar trycksatt luft. Systemet håller lufttrycket vid cirka tre bar. En ventil släpper ut luft där syrehalten har blivit för låg, som ersätts med ny trycksatt luft.

Hypoints bränslecell är av typen PEM, proton exchange membrane, och är en högtemperaturbränslecell. Företagets teknik gör det möjligt att tvinga upp till tre gånger så mycket syre genom bränslecellstacken jämfört med en konventionell design för samma bränslecellstyp (som använder sig av luft med atmosfäriskt tryck, det vill säga 1 bar).

Läs mer: Lämnade Formel 1 – utvecklar ny process som för lättviktskompositer

Enligt bolaget ger tekniken större kraftuttag – hela systemet uppges ha en specifik effekt på 2 000 W/kg.

Det kan jämföras med att de bästa vätskekylda bränslecellerna har en specifik effekt på 150-800 W/kg, respektive 800 W/kg för de bästa luftkylda enheterna, enligt företaget.

Enligt Hypoints egna beräkningar har systemet en energitäthet på omkring 960 Wh/kg. En annan egenskap är att systemet kan köras med "smutsig" vätgas, med en renhet på 99 procent. Kostnadsmässigt är den extremt mycket billigare än den högraffinerade vätgasen med en renhet på 99,999 procent. Hypoints system ska klara av ett temperaturspann från 50 minusgrader till 50 plusgrader.

Nästa steg för företaget är att validera testresultaten utanför labbet. Under året ska Hypoint bygga en prototyp på 15-20 kilowatt, och en prototyp i full skala är planerad till 2022 – då på 150-200 kilowatt.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt