Fordon

Luft-taxi ska få ett lyft av bränsleceller

Hypoints bränsleceller är utformade för luft-taxifarkoster. Foto: Hypoint
Illstration av flygande taxi från Joby Aviation, en av många aktörer som satsar på små eldrivna VTOL:er. Foto: Joby Aviation/AP/TT

Nu kan vätgasen bli ett hetare alternativ för flygfarkoster. Startupen Hypoint i Kalifornien utvecklar ett bränslecellsystem speciellt för luft-taxi, som de kallar för "turbo-luftkylt".

Publicerad

VTOL-farkoster, som lyfter och landar vertikalt, tillhör framtiden – men batteriernas vikt och energitäthet utgör en begränsande faktor för utvecklingen av utsläppsfria luft-taxis.

Vätgasdrivna bränsleceller är ett alternativ, men vätskekylda system riskerar att bli onödigt tunga och de luftkylda har begränsad kapacitet och livslängd.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här