Ammoniak och vätgas ska driva fartygen

2021-07-23 06:15  

Wärtsilä tar nu fram en fartygsmotor som går på 100 procent ammoniak – och en förbränningsmotor som körs på ren vätgas. Vd Håkan Agnevall berättar för Ny Teknik om utmaningarna med arbetet.

Han var vd för Volvo Bussar, men nyligen klev svensken på som vd för finska Wärtsilä. Håkan Agnevall berättar att man i kölvattnet av pandemin nu börjar se tecken på en stabilisering inom de sektorer där bolaget säljer sina lösningar. Och strategin är klart utstakad.

– Både på den maritima sidan och på energisidan kommer det att hända mer under de kommande tio åren än under de tidigare 30 åren. Det handlar om dekarbonisering med nya bränslen som antingen är koldioxidneutrala eller koldioxidfria, med etanol samt ammoniak/vätgas i olika blandningar, säger Håkan Agnevall till Ny Teknik.

Läs mer: Studie: LNG kan vara sämre för klimatet än bunkerolja

Nyligen genomförde labbet i Vasa tester i full skala med mycket goda prestanda när drivmedlet bestod till 70 procent av ammoniak. Wärtsilä räknar med att kunna erbjuda en sådan förbränningsmotor för marinmarknaden redan i år – och till 2023 ska man ha ett motorkoncept för ren ammoniak. 

Vätgasmotor redo för marknaden 2025

Redan i dag kan de förbränningsmotorer som Wärtsilä säljer köras med en inblandning på 15-25 procent vätgas i LNG. Men testlabbet har även nått goda resultat med en annan förbränningsmotor som går på ren vätgas, och de räknar med att kunna erbjuda en sådan enhet avsedd för energimarknaden 2025.

Vilka är då skillnaderna mot konventionella enheter som går på bunkerolja?     

– Det är fortfarande vanliga förbränningsmotorer. Vad det handlar om är att man jobbar med bränsleinsprutningen och hela förbränningscykeln, Man mäter hur man använder trycket för att styra förbränningsprocessen. Det är till stor del detta, men även utformning av kolvar och cylindrar, säger han.

Läs mer: Matavfallet blir flytande förnybart bränsle för industrin

Ett annat ben som Wärtsilä arbetar med är digitalisering. En stor fråga är ruttplaneringen med hela logistiken när man angör en hamn, så att det utförs på ett optimalt sätt.

– I dag kan det vara så att man kör på full fart, men när man väl kommer fram så får man vänta ett antal dagar. Då har man ju eldat bränsle i onödan, säger Håkan.

Behöver balanseringslösningar för stabilitet

Han konstaterar att energisidan är en av de industrier som måste ställa om för att vi ska kunna nå Paris-målen. Med ett skifte till förnybara energikällor behöver man balanseringskraft för att stabilisera kraftsystemen.

– Då kommer det att finnas olika balanseringslösningar. Några av de huvudteknologier som vi jobbar med är förbränningsmotorer och batterilösningar. 

Läs mer: Jättebatterier byts ut – så blir kanalpråmarna eldrivna

– Jag ser att de är olika teknikerna kompletterar varandra, för de har sina styrkor i olika tidsdomäner, säger han.

Förbränningsmotorerna har dock en styrka i sin snabbhet.

– Vi kan rampa upp 10 MW på två minuter, och man kan ha flera motorer i en kraftstation, säger Håkan Agnevall.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt