Premium

Echandias lösning på sjöfartens utsläpp: ammoniak

Echandia utvecklar energisystem för sjöfart med nollutsläpp. LTO-batterier har blivit en viktig ingrediens i receptet. Men för tyngre fartyg krävs andra lösningar, menar vd Magnus Eriksson. 

Publicerad Uppdaterad

I en 600 kvadratmeter lokal vid Pampas Marina i Stockholm sitter Echandia Marine, ett hittills ganska anonymt svenskt företag med 16 anställda som utvecklar drivlinor för sjöfart. I dagsläget konstruerar och bygger personalen batterisystem med tillhörande kylning samt kraft- och styrelektronik. 

De senaste åren har allt större fokus hamnat på sjöfartens utsläpp. Till 2050 ska utsläppen av växthusgaser halveras. Echandia är ett av allt fler svenska företag som vill vara med och driva utvecklingen. Vd och grundare Magnus Eriksson, med lång erfarenhet från ubåtsbyggande, är tydlig med att de endast utvecklar energisystem med nollutsläpp.  

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här