Därför är amerikaner tveksamma till elbilar

2020-12-28 09:28  
Consumer Reports tolkar det ändå som att de elektrifierade fordonen rör sig mot att bli ”mainstream”. Foto: Vauxford

Consumer Reports har frågat bilförare i USA om deras inställning till batteridrivna modeller. Fyrtio procent är intresserade, men inte inför deras nästa bilköp. Här är skälen till konsumenternas tveksamhet.

För inte så länge sedan var en förhållandevis stor andel av konsumenterna på USA-marknaden skeptiska till elbilar. Men utvecklingen har tagit rejäla kliv de senaste åren. Det visar Consumer Reports nya undersökning genomförd 2020.

Där deltog 3 392 amerikaner med körkort, och 31 procent av dem uppgav att de någon gång i framtiden skulle kunna tänka sig att köpa en elbil. Sjuttioen procent sa att de åtminstone hade ett visst intresse av elbilar – men en majoritet förhåller sig fortfarande avvaktande.

För endast 27 procent kunde tänka sig att överväga ett elfordon inför sitt nästa bilköp – och 29 procent uppgav att de var helt ointresserade av att någonsin skaffa sig en elbil.

Consumer Reports tolkar det ändå som att de elektrifierade fordonen rör sig mot att bli ”mainstream”, och trots allt sade 4 procent av deltagarna att de definitivt planerade för att deras nästa fordon skulle bli en elbil. Fyrtio procent uppgav att de var intresserade av att skaffa en elbil, dock inte som sitt nästa fordonsköp.

När det kommer till den stora grupp som ”någon gång i framtiden” kan tänka sig att köpa en elbil så finns det stora skillnader mellan generationerna. I gruppen ”millennials” (Födda ~1982-1996, kallas även generation Y) utgör de 78 procent, följda av generation X (~1965-1981) på 70 procent – medan baby boom-generation" (~1946-1964) ligger på 66 procent. Och av förklarliga skäl ser endast 58 procent av ”den tysta generationen” (födda innan 1945) sig själva i en framtida elbil.

Undersökningens huvudsyfte var att ta reda på vilka aspekter det är som bromsar konsumenter från att gå över till elbilar, och två viktiga områden var räckvidd samt tillgången på laddstationer.

I undersökningen uppgav ungefär hälften att de ville se modeller en räckvidd på minst 300 miles – motsvarande 482 kilometer. Om man bortser från gruppen som definitivt planerade en elbil för nästa köp så svarade ungefär hälften av de resterande deltagarna att deras köplust hölls tillbaka av en otillräcklig laddinfrastruktur.

För 43 procent av de tillfrågade handlade tveksamheten i stället om ett högt inköpspris. Trettio procent hävdade att det berodde på  deras otillräckliga kunskaper om elbilar – och för 28 procent kom sig tveksamheten av att de saknade en plats för att ladda bilen hemma.

John Edgren

Mer om: Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt