Fordon

Bygget har inletts av Nikolas nya jättefabrik

Utmanare. Amerikanska tillverkaren Nikola satsar både på batteri- och bränslecellsdrivna fordon. Foto: Press

Den ny Megafabriken ska bygga 35 000 batteri- och bränslecellsdrivna lastbilar och pickuper – om året.

Publicerad

(Ingressen är uppdaterad)

Förväntningarna är höga på den amerikanska uppstickaren som ska förse Europa med bränslecells-lastbilar såväl som batteridrivna dragbilar. Nu har bygget av Nikolas fabrik i Arizona dragit igång, där båda versionerna ska tillverkas.

Fabriken ska stå klar 2021

Bolaget kommer att plöja ner 600 miljoner dollar i anläggningen i Coolidge, som förväntas stå klar 2021. Totalt ska fabriken få en yta som ligger strax under 93 000 kvadratmeter. Vid full produktion ska man tillverka 35 000 enheter om året – med tvåskift. Det skriver bolaget på i ett pressmeddelande.

-Det här har varit en otrolig resa för Nikola Corporation. Vi startade för sex år sedan i vår källare och nu sparkar vi igång den här produktionsanläggningen på en miljon kvadratfot, sade Nikolas grundare Trevor Milton.

Ska tillverka bränslecells-pickup

Först ut i fabriken blir Nikola Tre, lastbilen som ska locka de europeiska åkerierna. Inledningsvis kommer dock de bilar som levereras att byggas i tyska Ulm i samarbete med Iveco – och kort därefter ska de börja rulla ut från Coolidge.

Arizona ska även tillverka Badger, världens första bränslecells-pickup. Kombinationen av bränsleceller och batterier ska ge den 900 hästkrafter och 96 mils räckvidd. I juni öppnade bolaget orderböckerna för bilen.

I USA finns ett stort fokus på laddstationer, inte minst tack vare Tesla. Bränslecellfordon saknar dock en infrastruktur – men Nikola har ambitionen att bygga upp ett stort nätverk för vätgas som ska ha 700 tankställen till 2028. Det skriver Green Car Reports.