Fordon

Bussen blir kraftverk nästa vecka

Bränslecellbussen tillverkas av Hino med Toyota bränslecellteknik, som som används i personbilen Mirai. Foto: Toyota

Toyota och Hino låter sin nya bränslecellbuss rulla ut i trafik 9 januari. Veckan därpå ska den även fungera som nödkraftverk.

Publicerad

samma sorts bränslecell som utvecklats för personbilen Mirai, som Toyota säljer sedan mitten av december, används i en bränslecelldriven buss som Toyota utvecklat tillsammans med Hino.

Hino är Toyotas dotterbolag för buss- och lastbilsproduktion. Bussen tas fram som ett forskningsprojekt och den ska trafikera vissa sträckor i Toyota City.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här