Fordon
BMW-motor i superpolisbil
Polisbilen E7, specialutvecklad för patrulltjänst
Den specialframtagna polisbilen E7 från Carbon Motors ska drivas med dieselmotorer från BMW.
Amerikanska Carbon Motors har utvecklat en patrullbil för den amerikanska polisen som man hoppas få i produktion lagom till att den vanligaste polisbilen, Ford Crown Victoria, går i pension nästa år.
E7 har utvecklats i samarbete med polismyndigheter, som fått ge synpunkter och ha önskemål om bilens egenskaper. Bland annat skyddas besättningen från beskjutning och våldsamma personer som tas omhand hamnar i ett vandalsäkert baksäte.
Bakom E7 står William Santa Li, som har ett förflutet hos Ford innan han startade Carbon Motors. Han överlägger nu med BMW om leverans av turbodieslar på 245 hästkrafter, samt automattransmission.
240000 dieselmotorer behövs under en period av fem, sex år. Med dieseldrift i bilar kan koldioxidutsläppen minskas med 40 procent, hävdar företaget.
Carbon Motors vill ta sig in på en marknad för polisbilar där Ford dominerar. För några veckor sedan visade Ford sin efterträdare till Crown Victoria, Ford Interceptor Police. Ford har idag 70 procent av marknaden för polisbilar i USA. Carbon Motors hoppas med sin specialtillverkade patrullbil kunna bryta sig in bland de stora tillverkarna. Även för BMW skulle en framgång för E7 bli värdefull eftersom det är svårt för de europeiska biltillverkarna att få den amerikanska publiken att lämna bensinmotorer och i stället välja dieseldrift.
(Uppdaterad korrigerad version)