Batterierna i din elcykel kan komma från barnarbete

2019-04-15 14:24  
Barn kan ha brutit råvarorna som används till batterierna i svenska elcyklar, visar en granskning som sajten Breakit gjort. Foto: TT

Svenska elcyklar kan innehålla batterier som tas fram med hjälp av barnarbetare, avslöjar sajten Breakit.

Det råder en elcykel-boom i Sverige. Under 2018 såldes 100.000 elcyklar - och under detta år kan försäljningen växa med så mycket om 80.000 sålda cyklar, uppskattar branschen.

Men i haussen kring eldrivna fordon följer en mörk baksida. För att framställa batterierna som driver cyklarna och andra fordon behövs grundämnet kobolt. Stora mängder av denna metall bryts under omänskliga förhållanden i krigshärjade Kongo-Kinshasa, beläget i Centralafrika.

I kobiltgruvor arbetar många barn sida vid sida med vuxna – barn som andas in giftigt damm under hanteringen av metallen.

Svårt för tillverkarna att leva upp till löften

Många elcykeltillverkare hävdar att företaget enbart köper in batterier från underleverantörer som specificerar hur battericellerna tillverkas. Detta för att kunna spåra exakt vilka gruvor som producerar råvarorna.

Läs mer: Miljonregn över svenska elcykeln Like Bike - men allt var en bluff

Men hur bra är de svenska elcykeltillverkarna på att leva upp till dessa löften? Den frågan ställde sig sajten Breakit, som startade en sluten Facebook-grupp där man tog hjälp av läsarna för att granska batteripaketens ursprung.

Läsarna som ansluter till gruppen fick ett uppdrag: Att fota av elcykelbatterierna, och all information om dess ursprung.

Läs mer: Mer e-handel, mindre utsläpp? Deras fraktcyklar kan vara lösningen

Parallellt med detta kontaktade Breakit 15 svenska elcykeltillverkare. I kölvattnet av granskningen växer en bild fram av en bransch där få företag kan svara på detaljerade frågor om batteriernas ursprung. Hos vissa bolag finns detaljerad kunskap – exempelvis kan Clas Ohlson redogöra för vilka smältverk som kobolten i batterierna kommer ifrån.

Andra, som Ikea, vägrar att dela med sig av den typen av information.

"På grund av konkurrensskäl avslöjar vi aldrig namnet på våra leverantörer", svarar företagets pressavdelning.

Breakit: All kobolt i Lifebikes elcyklar kan inte spåras

Ett annat exempel är det svenska bolaget Lifebike, som lovar att inget barnarbete förekommer i brytningen av råvarorna som används till elcykelbatterierna. I stället används enbart komponenter från LG och Samsung, som satsar mycket på spårbarhet av råvarorna, uppger Lifebike.

Breakits granskning visar dock att en del av Lifebikes elcyklar i själva verket är utrustade med batterier från kinesiska K-tech.

Läs mer: Uthyrningen av elscootrar har exploderat

När Breakit påtalar detta för Lifebike, säger sig bolaget vara trygga "med att kobolten ändå är framtagen under bra förhållanden". Men eftersom råvaran från den producenten inte går att spåra på samma sätt, är det omöjligt att säga exakt hur kobolten bryts.

Joakim Stenberg, vd för organisationen Cykelbranschen, säger i en kommentar att han hoppas att branschen kommer att följa i spåren av bolag som Samsung och Apple, som enligt Amnesty är bäst på att redogöra ursprung för kobolten som används i batterier.

-Jag hoppas att vi kan komma dithän. Ska du klara dig är du tvungen att ta tag i dessa frågor, säger han till Breakit.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt