Mer e-handel, mindre utsläpp? Deras fraktcyklar kan vara lösningen

2019-01-29 06:00  

De ville bygga världens häftigaste elcykel. Det slutade med en ny logistiklösning som backas upp av DHL. Nu vill Göteborgsföretaget Velove Bikes trampa igång produktionen.

Cykeln tar fart som en raket när jag kryssar mellan hyllorna på lagret i Högsbo industriområde där Velove Bikes har sitt kontor och sin tillverkning. Styrningen, med en stång i varje hand, såg svår ut på håll men känns helt naturlig från första sekund.

En tysk morgontidning kallade Velove Bikes fyrhjuliga elfraktcykel Armadillo för en blandning mellan cykel, gokart och skåpbil. Det är lätt att förstå varför.

– Man brukar få höra att de är väldigt trevliga att köra, kommenterar vd Johan Erlandsson glatt.

Själv får han vant upp en hisnande fart i gångerna mellan lagerhyllorna. Ligger nästan på två hjul i kurvorna och tvärnitar med skivbromsarna.

Armadillon tar en last på mellan 130-140 kilogram när den är i tjänst, en vikt som nästintill kan dubblas genom att köpa till en semitrailer. Samtidigt är den inte bredare än en vanlig cykel och kan köras även på de smala cykelbanorna. Priset ligger en bit över 100 000 kronor, beroende på räckvidd och extrautrustning.

Velove Bikes tog plats på 33-listan 2018

Tekniken imponerade så pass att Velove Bikes förra året tog en plats på Ny Teknik och Affärsvärldens 33-lista efter en imponerande pitch på deltävlingen i Göteborg.

Läs mer: Sökes: Sveriges hetaste unga tech-bolag

Johan Erlandsson köpte sin första lastcykel för tolv år sedan, en dansk Nihola, och var snabb med att montera dit en egen elmotor. Så småningom tog experimentlusten över och han började rita på sin egen variant. Den första prototypen byggde hans pappa 2012.

– Fast vi insåg att den skulle bli dyr och svår att sälja till privatpersoner innan vi kommit upp i volym. Men att betala 125 000 kronor är ett mycket mindre problem för logistikföretagen som ständigt letar nya sätt att få ut godset i städerna när deras skåpbilar sitter fast i bilköer, säger Johan Erlandsson.

Så han bytte fokus. För tre år sedan startades företaget ihop med en duo produktdesigners, Linda och Dennis Kanter. Sedan dess har resan för Velove Bikes gått fort och företaget har landat flera tunga kunder som logistikjättarna DHL Express, DB Schenker och Bring.

Dubbelt så effektivt

På företagets kontor sitter en Europakarta där nålar markerar vilka städer som har köpt in cyklar. Delar av Västeuropa är alldeles prickigt av nålhuvuden, och på världskartan bredvid finns nålar i både USA och Singapore.

– DHL Express är förbi pilotstadiet nu. De har runt 100 av våra cyklar, och de länder där de har skalat upp mest än så länge är Holland, Belgien och Österrike. När vi levererar dit är det inte enstaka cyklar längre, det kommer ordrar om 25-30 cyklar åt gången, säger Johan Erlandsson.

Orsaken stavas produktivitet. Tester i Nederländerna visar att Armadillo-burna cykelbud under rätt omständigheter är dubbelt så effektiva som bilburna bud. Även i norska Bergen, som i princip saknar cykelbanor, är cyklisterna 40 procent mer produktiva än bud som kör skåpbil, tack vare att de kan ta sig fram överallt och aldrig behöver leta parkeringsplats.

Läs mer: Volvos gamla elbussbatterier ger el i prestigebygget Vivahusen

– I hela leveranskedjan är det de sista kilometrarna som är dyrast, och lönen till budet är den största kostnaden. Så kan budet få ut fler paket per timme gör det stor skillnad, säger Johan Erlandsson.

Men en skåpbil kan ju ta mycket mer last, har de inte en fördel där?

– Vi kan inte köra ut hela pallar med mjölk, vi menar att stora fordon inte ska köra korta sträckor med smågods. I dag är det ungefär 20 procent av alla leveranser, och den siffran lär bara öka när volymerna i e-handeln går upp och leveranstiderna går ner.

Energieffektivitet är en annan fördel. I tester där en Armadillo kör samma leveransrutt som en eldriven Nissan E-NV200 förbrukar cykeln bara 6 procent så mycket el som skåpbilen.

Men cyklarna är bara en del i pusslet. Velove Bikes har utvecklat ett eget containersystem med en kubikmeter stora containrar som kan placeras bakom föraren.

Vill bli en standardlösning för transport

Visionen är att paketen ska lastas om i de små containrarna på postterminaler utanför stan, sedan köras in mot centrum med lastbilar och till sist plockas upp av cykelbud. I dag är det i regel skåpbilar som kör hela vägen, och de är varken optimala för motorvägstransport eller för att ta sig fram på trånga gator i staden.

Genombrottet är inte där ännu, men DHL Express har börjat i Nederländerna och Velove Bikes jobbar för att containern ska bli en standardlösning. Två konkurrerande lastcykeltillverkare har också anammat containrarna, det schweiziska postväsendet testar dem både på Armadillos och eldrivna mopeder.

Läs mer: Danska elcykelsuccén om hatkärleken till finansiärerna

På lagret där slutmonteringen sker står fem gula cykelchassin uppställda på arbetsbänkar och två montörer sliter hårt med att fylla ordrarna. Ibland hoppar någon från kontoret in för att hålla tempot uppe. Förra året tillverkades runt 100 cyklar, målet är en tredubbling under 2019.

– Vi har redan en del förmontering i Tjeckien. Tanken är att flytta allt mer dit när vi skalar upp, men vi kommer att finnas kvar här och jobba med produktutveckling och montera specialserier, säger Johan Erlandsson.

”Har bra dialoger på gång”

Fast för att öka tempot krävs mer pengar på kontot, men det har inte varit helt lätt att hitta riskkapitalister som är intresserade av lastcyklar. Planen var att ta in ett större belopp redan förra året, men kapitalanskaffningen har dragit ut på tiden.

– Vi hade svårt att hitta rätt investerare i fjol. Men nu har det lossnat, vi har bra dialoger på gång, säger Johan Erlandsson.

En första runda på runt 2 miljoner kronor har precis slutförts och målet är nu att ta in 4-8 miljoner till innan sommaren. Sedan en större kapitalinjektion på ytterligare 15-25 miljoner kronor runt årsskiftet.

– Vi har en klar ledning mot konkurrenterna och våra kunder har bevisat att konceptet fungerar, men nu poppar nya företag som bygger lastcyklar upp till höger och vänster. Om vi ska behålla försprånget behöver vi ta in kapital och gasa på, säger Johan Erlandsson.

Velove Bikes säljer cyklar världen över

Gör: Utvecklar elfraktcykeln Armadillo och en logistiklösning för så kallad last mile delivery med små containrar för fraktcyklar och små elfordon.

Startades: 2015.

Ort: Göteborg.

Anställda: 12.

Omsättning: 6 miljoner kronor (2017).

Med på 33-listan: 2018

Simon Campanello

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt