Uthyrningen av elscootrar har exploderat

2018-10-30 09:37  
Snart kan dagarna vara räknade för Voi Technologys elscootrar. Detta efter att upprörda stockholmare har klagat. Foto: Voi Technology

Vissa hyllar trenden med uthyrning av elsparkcyklar i Stockholm, andra är skeptiska. När ett amerikanskt företag nu vill lansera sina elsparkcyklar i staden ser trafikkontoret det hela som början på ett problem.

Uthyrningen av elsparkcyklar, eller elscootrar som de också kallas, har exploderat i Stockholm. Bakom står Voi, ett nystartat svenskt företag som har tagit trenden från USA till Sverige.

– Som städer ser ut i dag med bilar, taxi och en massa tunga fordon, så kommer det inte att se ut om fem, tio eller tjugo år, säger Fredrik Hjelm som är vd och en av företagets grundare.

”En oro”

Tanken bakom Voi är att du via en app kan plocka en elsparkcykel från gatan, köra en bit och sedan lämna den där du vill. Du behöver inte hitta någon särskild anvisad plats eller något ställ för att lämna den.

Läs mer: Omstridda elscootrar från Voi Technology kan förbjudas i Stockholm

I dagsläget finns enbart några hundra elsparkcyklar utplacerade i Stockholm. Voi:s tanke är att den siffran stadigt ska stiga, då appen har blivit en succé och hittills har använts av omkring 60|000 personer.

Framgången gör att Trafikkontoret i Stockholm är på sin vakt.

– Det man kan ha en oro för är att det blir väldigt många företag som ställer ut en massa cyklar eller elscootrar som sen inte används, säger Johan Sundman, projektansvarig på trafikkontoret.

Välkomnar konkurrens

På trafikkontoret är man oroliga för att det som hände i San Francisco i somras ska upprepa sig i Stockholm. Staden på den amerikanska västkusten fylldes helt plötsligt med elsparkcyklar. Det gick så långt att man totalförbjöd alla aktörer att hyra ut elsparkcyklar. En av de aktörerna var det amerikanska företaget Lime, som nu har lanserats i Europa och som har siktet inställt på Stockholm.

På Voi välkomnar man konkurrens och tror inte att Lime kommer göra samma misstag.

– Jag tror inte att Lime skulle vara så dumma så att det går in med 3 000 sparkcyklar på en natt. Det här måste göras tillsammans med staden och invånarna, säger Fredrik Hjelm.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt