På söndagen meddelade det Israelbaserade företaget att det ansöker om likvidation eftersom man inte lyckats får in mera pengar. Företagets idé var att bygga ut nät av batteribytarstationer för elbilar, där hela batteripaketet byts ut vid en bensinmacksliknande anläggning.
Företaget startades av israeliska it-snillet Shai Agassi, som var teknikchef på programvarujätten SAP och tippad att bli vd där. Men i stället startade han Better Place och lyckades locka fram riskkapital i mångmiljardklassen till företaget.
Tack vare ett samarbete med Renault-Nissan och ett intresse för batteribytesmodellen byggdes batteristationer i Danmark och Israel.
Men metoden fick svårt att slå igenom på bred front. Renault anpassade endast en modell, Fluenze ZE, till systemet. För några veckor sedan meddelade Renaultchefen Carlos Ghosn att samarbetet hade upphört. Better Place hade hoppats att modellen Zoe också skulle anpassas till batteribytartekniken, men så blir inte fallet.
Idén med att byta batteripaketet på särkskilda bytarstationer fick inget gehör när de flesta biltillverkare satsade på snabbladdning av elbilsbatteriet.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.