Fordon

Audis e-tron har börjat tillverkas i ombyggda fabriken

Foto: Audi

Inför produktionsstart av den nya el-suven har Audi tvingats bygga om sin belgiska anläggning. Och nu har tillverkningen av e-tron inletts.

Publicerad

Snart avtäcks bilen som ska utmana Tesla Model X – och på måndagen inleddes tillverkningen av Audi e-tron i Belgien. Modellen är en fullstor suv med ren eldrift, vilket har ställt nya krav på tillverkaren. Inför produktionsstart har fabriken i Bryssel genomgått en rad förändringar.

Redan 2016 inleddes omfattande ombyggnationer, bland annat av karossverkstaden, lackeringen och monteringslinan. Ett stort steg var få igång den egna batteriproduktionen. Ett förarlöst system transporterar i dag batterierna till monteringen. Och personalen i Bryssel-fabriken har sammantaget genomgått mer än 200 000 timmars träning inför produktionsstarten.

– Audi har byggt upp en rad kompetenser in-house för Audi e-tron och utvecklat både batteritekniken och det faktiska framdrivningssystemet. Och de anställda har tänkt om, planerat och implementerat många steg i produktionen, säger Patrick Danau, Managing Director för Audi i Bryssel i ett pressmeddelande.

Klimatneutral tillverkning

Genom att endast använda förnybar el och klimatkompensera för övriga utsläpp ska tillverkningen av elbilen vara helt klimatneutral.

– Inför produktionen av elbilen har vår Bryssel-anläggning genomgått omfattande moderniseringar. Det här är världens första CO2-neutrala masstillverkning i premiumsegmentet, säger Peter Kössler vid Audis Management for Production and Logistics.

Den 17 september avtäcks Audi e-tron i San Fransisco. Med en kapacitet för upp till 150 kW kan bilen snabbladdas på 30 minuter. Fakta om modellen är knapphändiga, men om man utgår från att e-tron prototype ligger nära produktionsbilen så kommer den som mest leverera 300 kW – och 0 till 100 km/h ska avverkas på mindre än sex sekunder. Enligt den nya testcykeln WLTP klarar prototypen över 400 kilometer på en laddning, och det ska även gälla för produktionsmodellen. Audi har introducerat ett helt nytt koncept som låter e-tron prototype återvinna energi motsvarande upp till 300 Nm i vridmoment och 220 kW. Det är mer än 70 procent av bilens totala effekt, vilket är en unik nivå bland elbilar.

Det är enbart när föraren bromsar in med över 0.3 g via bromspedalen som skivbromsarna används. Vid mindre tryck laddas batterierna enbart med hjälp av elmotorerna utan att de konventionella bromsarna används. Detta täcker över 90 procent av alla inbromsningar. Det innebär i praktiken att alla vanliga inbromsningar ger energi som laddar batteriet.

Det integrerade elektrohydrauliska bromsreglersystemet avgör om bilen ska bromsas in genom att använda elmotorn, skivbromsarna eller en kombination av båda. Bromspedalen är frikopplad från det hydrauliska systemet och övergången från motorbromsning till ren friktionsinbromsning är flytande och omärkbar.

Den prediktiva effektivitetsassistenten, som ingår i standardutrustningen, gör det möjligt att utnyttja maximal energiåtervinning. Systemet använder radarsensorer, kamerabilder, navigationsdata och Car-to-X-information för att analysera trafikmiljön och rutten. Föraren får därigenom tips om när det är dags att släppa gaspedalen genom en symbol som visas i Audi virtual cockpit.